Palliativ vård

 
Ja, som rubriken lyder så har jag läst väldigt mycket om palliativ vård.
Som svar: nej, boken har inte kommit ännu, men tack Gud för google! 
 
Hur som helst, har läst och försökt sjunka mig in i ämnet palliativ vård. Låt mig börja med att säga: vilket kurs! 
Som jag tidigare har nämnt så är jag väldigt intresserad av den palliativa vården och brinner för att alla människor ska få ett värdefullt och smärtfritt avslut på sitt liv. 
Jag har själv genomgått en svår förslust när min pappa hastigt gick bort våren 2007. 
 
 
 
Men mitt intresse för detta kom redan runt 2004-2005 när jag och en klasskompis gjorde en intervju med en liten tjej som var runt 5-6 år gammal. Hom hade då kämpat mot leukemi två gånger under sitt korta liv. 
Vilken kämpe hon var, hon pratade om hennes sjukdomshistoria och hur hennes sjukdom påverkade henne och vad de "onda cellerna" gjorde mot den "goda cellerna" som hon beskrev det. 
 
Vårat möte med henne är något som jag kommer bära med mig resten av mitt liv! 
 
 
 
Att bemöta patient/ anhörig i kris är en konstform som vi alla inom vården bör kunna. 
Till top