De här med preventivmedel...

Jag vet att klockan är ganska mycket nu och jag ska upp tidigt. Men jag bara måste skriva av mig.
Jag läste nu en sak ur blondinbellas blogg angående abort & preventivmedel.

"RFSU kom med ett förslag som stod i DN idag att dom tycker att skolor borde ge ut gratis “dagen-efter-piller” vilket jag tyckte var ett väldigt bra förslag från RFSU så en stor eloge till er men jag tycker även att preventivmedel borde vara helt gratis, inte bara kondomer utan p-piller också."

Vah?! Sen blev dagen-efter-pillret något att dela ut som godis?!
Det är ju faktiskt det hon uppmanar till. Pillrema är inte 100% säkert och könssjukdomarna kommer du inte undan. Att uppmana ungdomar att använda komdom är bra, riktigt bra. Men att gå så långt att dela uta p-piller och dagen-efter-piller, nej där går min gräns.
För mig är detta som att ge klartecken att det skulle vara okej att ha oskyddat sex. Sen klagar man på att man blir gravid, är det så himla konstigt? Nej.
Kondom är det ända som skyddar dig mot oönskad graviditet & könssjukdomar.

Vill man inte ha barn då ska man inte ha sex och måste du, använd kondom, så enkelt är det. Kalla mig gammalmodig men så tänker jag.

Tänk till innan du har sex. Var medveten om vad du gör även i hettans stund. Har du sex med någon bara för att du inte kan säga nej, ja då borde du inte ens ha sex, då är du inte mogen/beredd för det.
För mig är sex något heligt mellan två personer som älskar varandra, varför kasta bort det?

Det handlar inte om att dessa medel inte finns för ungdomar, utan att deras omdömen är botten idag. Är man smart borde man inskaffat detta innan man hoppar i säng med någon. Fan, människor idag ska ju vara smartare än detta! Varför skylla på att det inte finns tillgängligt? Har du inte råd med p-piller, tänk då såhär: har du råd att ta hand om en unge då? Nej, skulle det flesta tycka.
Kondomer finns hos sjuksyster för några få kronor (om inte gratis?) välj då det alternativet.

Tänk gott folk, TÄNK!
#1 - - isabelle:

jo, allt är bara bra med mig! hur är det själv? :)

#2 - - ELLEN - fotografier:

Ett kondompaket kostar ungefär 20:- och p-piller 10:-/månad, är det så svårt att betala det? Nej, jag tycker inte det. Att delat ur "dagen efter-piller" tror inte jag är någon bra grej, eftersom man då gör det mer "tillåtet" att ha oskyddat sex.



Svar: Med mig är allt mycket bra! Är dock väldigt trött nu, så ska gå och lägga mig när som :) Hur är det med dig?



Kram!

#3 - - lina:

Himla fin blogg du har =)

#4 - - Cika:

Sv; Okej, tack så mycket :D

#5 - - emelie:

sv: hehe tack.



Härligt det :)

jag ska säkert kolla film eller något.

Själv då?

#6 - - Emma:

SV: Jasså? Ja, men nån måste ju ha dom jobben också :)

#7 - - Emelie - EmeliesPlace:

så sant!

#8 - - Lona:

sv_ ja :s

#9 - - Dee:

sv: Jag kan inte förklarar vad jag jobbar med. haha x) Jobbar precis vid ett pappersbruk som återvinner karton osv. ^^



Hon är sjukt söt! :D

#10 - - uma:

sv: ja! :D

puss!

#11 - - Jells:

SV: Så synd! :O

#12 - - Makrill:

Åh tack för dina superfina kommentarer! Tack så jätte mycket :* Du gör mig så glad! :D



Usch, jag har aldrig tyckt om Blondinbella, fråga mig inte varför :P Men det där lät ju bara för sjukt! Ska det helt plötsligt bli "okej" att killarna sprutar runt i tjejerna. "Nää men det är lugnt, gå och hämta ett gratis dagen efter piller"... Det lär ju inte vara så bra för kroppen i längden :S Herregud :P



Ha en bra dag iaf! :D

Puss :*



Ha en kanonfin dag!

Kram

#13 - - valeria:

Det där är så sjukt :S

#14 - - matilda:

sv. åh tack! =) <3

#15 - - Mona:

Tack söta du! jag mår bra! måste säga att dina inlägg är intressanta att läsa och vad kul att du ska överväga att läsa till uska!



Ha en underbar dag!



Puss puss!

#16 - - Annika:

Ja, skolan borde inte dela ut piller. Det borde bara sköterskor göra, så att det faktiskt blir ett ordentligt vårdmöte när de ska ha dagen efter piller och inte som en allmän utdelning.



Jadu, min mamma flippade ur när hon fick veta att hon skulle bli mormor. Alltså, hon var jätteglad, men blev jättechockad och var tvungen att vara sängliggandes nästan hela nästa dag! Men känns det rätt så gör det, och bara man vågar ta det steget går allt oftast som en dans. Speciellt om man har släktens stöd i ryggen! De har hjälpt oss en massa! =)

#17 - - Meerna:):

håller med :)



Har inte gjort nått speciellt bara varit ute :)

Var filmen bra ?

kram

#18 - - LIENE:

sv: tack för omtanken:)

#19 - - pelle:

Sex har blivit mer prestige än ett bevis på något trevligt. Jag kan samtidigt förstå att man vill och har sex hej vilt, men som du säger; det går ju att tänka efter innan.

#20 - - SARA:

Att dela ut dagen efter piller gratis hade bara varit dumt!

#21 - - Mindy:

Allt bra med söta dig denna sommar dag?

#22 - - maalinhe - fotobloggen:

vad ska du göra i sommmar då:)?

kram

#23 - - Natta ♥:

Sv: mm den är ju fin! ♥

#24 - - elin:

sv; tack söten! jo jag har haft en bra dag! har bara lite panik för det är en spindel här! sjd?

kram<3

#25 - - RONJA:

rätt sagt! Jag håller definitivt INTE med blondinbella..

#26 - - susanna:

hmm.. ja tycker båda har rätt. man ska använda kondom, men p-piller och dagen efter piller borde inte kosta så mkt ifall kondomen tex spricker, glider av..

#27 - - Elin:

Susanna har helt rätt! Det är jättebra att dagen-efter piller finns, just om ifall att det skulle hända en olycka. Idagsläget är det jättedyrt, men finns ju gratis för unga på Ungdomsmottagningen :)



Ska du göra något roligt i sommar då? :)

#28 - - S O M M A R U N G A R N A !:

HELLO SUNSHINE! :D

Är allting bra med dig? :)

MASSOR MED KRAMAR!

Till top