Beng-Åke Cras

Alla dessa böcker, jag kan inte få nog!

Tänkte att jag skulle berätta lite om min favorit ungdomsförfattare, nämligen Bengt-Åke Cras.
Någon som har hört talas om honom eller läst hans böcker?
Gjorde ett kollage av hans mest kända, enligt mig, ungdomsböcker. Han skrev massa idrotts romaner, som hockey, fotboll & löpning. Även verklignhetsbaserade böcker som "Bakom stängda dörrar" & "Otryggare kan ingen vara", den sist nämnda läser jag nu.

Mina favorit böcker som ung, är de tre böcker under hans bild. Den första boken heter "Springa för livet" & uppföljarna till denna heter "Vi vet vart du bor" och "Bära eller brista".

Böckerna handlar om struliga Pernilla, en 15-årig tjej med talang för löpning.
Pernilla har svårt att finna sig till rätta i skolan och livet. Det värsta hon vet är att bli trakasserad, och en dag får hon nog och ger igen.
Nu börjar den verkliga mardrömmen, samtidigt som hennes familj drabbas av en svår sorg. Att stå ensam mot skola och myndigheter är nära att knäcka både Pernilla och hennes mamma.

Då dyker hennes fars bäste vän, Patrik van deer Geeters, upp från ingenstans. Ska han lyckas övertala henne att inte slösa bort sin unika talang?



#1 - - Em:

ja et blir det skert, jag hoppas att den fjarde boken nu ocksa ar lite battre an de andra =)

#2 - - Rebecka:

Jodå bara bra hehe :) Själv då ?:)

Till top