Undersköterska på CT

Bild lånad från google.se 
 

Ja, för en tid sedan berättade jag att jag har fått förlängt på Röntgen till den 24 Januari. Hur kul som helst! 
Med detta innebär det även att jag har fått en placering som jag sökt till vilket var till CT, d.v.s. Datortomografi.
 
En CT undersökning är en speciallform av Röntgen där man tittar på ev. skallskador eller skador i bröstkorgen eller i magen. (Naturligtvis kan man även titta på extremiteter som ben, fot m.m.). 
Här får man en detaljerad bild i tre dimensioner och som även ger mer tydliga bilder över organen, än  slätröntgen som ger en två dimensionell bild och inte lika detaljerad översikt över organen. 
 
Som CTuska, ska man ha kolla på när patienten kommer, förbereda inför undersökning t.ex. om patienten ska dricka kontrast och/eller få kontrast via IV.  Skall kontrast tar peroralt (drickas) skall man blanda iordning det och informeras hur det ska drickas osv. Detta ska bli sjukt kul när man väl få komma igång med det då det är ett högt tempo och mycket att hålla koll på.  
 
Skall även få läras upp i att använda mig av I-stat, ett verktyg i att analysera blod. Detta använder man sig av när patienter ska få kontrast intravenöst och vi behöver veta värden innan man kan genomföra undersökningen. Detta skall vanligtvis göras innan de kommer till oss.
 
Haha, jag måste vara världens tråkisgaste blogg att läsa ibland, men det är så roligt att dela med mig av de kunskaper jag lär mig och vill dela med mig om vad jag får göra! 
  
 
Till top