Omsorg

Detta får mig att må riktigt illa..
I detta fall: Rut, 87, hade inte fått duscha på tre veckoroch blivit allmänt blivit misskött. Att under dessa två, korta, månaders tid ha blivit drabbad av liggsår som senare avlidit på grund av infektionerna.
Många tycker att detta är bara en i raden av många fall som tagits upp under den senaste tiden. Men jag känner att det är dags att uppmärksamma här i bloggen. 

Jag själv som jobbar inom vården tycker detta är ofattbart och jag kan inte för mitt liv förstå att det kan ske sånna grova misskötsel.

Alla som arbetar inom vården är människor, det får vi inte glömma bort. Misstag sker, det kan hända vem som helst. Men det är när misstagen sker som vi ska reflektera över vad som gick fel och rätta till det så det inte sker i framtiden.

Men vad beror misstagen på då? tänker ni. Det finns miljoner olika faktorer för det.
Men den mest vanligaste som jag kan komma på är nog: överarbetad.
På grund av underbemanning, stort ansvarsområde och underbetalade så kan jag tänka mig att orken och motivationen inte finns där.
Vem kan klandra dom?
Jag kan gå in och kolla på arbetsförmedlingens hemsida och se att omsorg- och sjukvården skriker om undersköterskor, sjuksköterskor, vårdare, skötare osv. Det råder brist på arbetare till arbeten som ingen vill ha på grund av dåliga arbetsförhållanden eller dåligt avlönade.
Detta är väldigt synd eftersom samhället litar på att vården ska vara felfri och effektiv.

Tittar man på dom som arbetar (och verkligen brinner för sina arbeten) så ser man hur mycket omsorg dom har lagt ner på sitt arbete och främst för sina patienter. Tänk er själv att lägga ner själv och hjärta för andra människor i typ 40 timmar i veckan och sedan få sämre betalt är ju ingen vidare morot för er eller någon annan. 


Vad har ni för tankar och åsikter kring detta?

Jag själv har haft den stora turen och hamnat på en underbar arbetsplats med fantastiska kollegor och vi har ett bra arbetssystem.
När jag först började där kunde jag väldigt snabbt se att alla som var där arbetade enbart för att människorna som bodde där skulle ha det så bra som möjligt.
Vilka guldklimpar dom är!
Där värnar man främst brukarna, men även om varandra. Små (eller stora) överaskningar som t.ex. ett fat med kakor på den dära hetsiga onsdag eftermiddagen, gör så mycket för arbetsmoralen.

Senast när jag jobbade hade vi så himla roligt tillsammans med brukarna så att jag bara tjöt av skratt! Jag ser verkligen fram emot varje gång jag ska till jobbet och så ska det vara tycker jag!


#1 - - Dan Thor:

Det blir så här, när hjärtlösa människor sitter vid makten..

Läste senast idag om att det serverats sönderkokta svarta grillkorvar på ett ålderdomshem..?

Hur kan det gå till på det viset? :/



Ikväll ska det fixas tårta, för att brorsan fyller imorn :)

Själver?

#2 - - EMMAS!:

sv: jaa jag med :D

haft en bra dag?:D kram

#3 - - HANNA:

sv: ja eller hur :D

#4 - - Veronica:

Tack =)

#5 - - - sara:

SVAR: hihi jaa, jag med :D

#6 - - Johanna:

Det helt sjukt att det finns så dåliga ställen..... :/



javisst var det bra!

#7 - - Viktkamp:

jag tycker det är fruktansvärt att det kan gå till på det här sättet. Hur kan man göra så? Ofattbart!!

#8 - - Tette:

Haha ja :D visst gör man! Har verkligen saknat spelet ^.^



Hoppas du haft en bra dag =)

#9 - - sara:

Hemskt :( :(

#10 - - ping pong-ish girl:

gu va hemskt! D:

#11 - - Amiee Whitney:

sv. It smells AMAZING, you have to get it! How are you by the way? I've been away!

#12 - - Annika:

Det är fruktansvärt. Hemskt att ett land som Sverige beter sig så mot våra äldre... pinsamt!

#13 - - Miss Sunshine:

Sv: Praktiken har gått bra :D Allt bra?^^

#14 - - ♫♪ Sandra T:

men fy fan!

#15 - - malin:

de där med rut lät inte bra!

sv. jaa visst är dom :)

#16 - - Sophie "autophoto":

Hej, jag vill be om ursäkt att jag var varit lite off med bloggen! Eftersom min katt dog så tog de ganska hårt på mig! Men nu är jag nog förhoppningsvis back on track! :)



Läs om händelsen här: http://autophoto.blogg.se/2011/november/miss-me.html#comment

#17 - - marina:

sv. ta och se den :)

#18 - - ★ W A Z U P ★:

Jättebra inlägg tjejen! :) Fina tankar och reflektioner du har ♥



Jobbar också i vården och trivs kanon med det, men visst är det mycket som måste förbättras. Löner, arbetsvillkor etc. för att höja statusen på yrket och framförallt: rätt personer på rätt plats! Så misstag som detta inte händer. Visst är vi bara människor och begår fel ibland, men det finns gränser. Fall som detta borde inte få ske.



Stor kram på dig!

#19 - - FlizanLizan:

sv: ja de var det :D

#20 - - LIENE:

men usch då:/ finns mycket orätt i världen.

#21 - - ems:

sv: tack!

#22 - - tess:

Vilken tur du har som trivs så bra på ditt jobb =) Och jag håller med dej angående lönerna... Det är helt sjukt hur dåligt betalt det är med något som är så jäkla viktigt!

#23 - - emma härnqvist:

okej, jag rekomenderar dig starkt att göra det. även om det är svårt.. och jag håller mig inte alltid. men fördelen är ju att man fortfarande äter bara det godaste :) surfa in på kostdoktorn.se så kan du få både inspiration och motivation.. och förståelse för vad det är! kram

Till top