Naturkunskap!

Yes, då var förta laborationen gjord!

Pet-flaska + svinto + ljummet vatten = ?

Det återstår att se. I hela 5 dagar ska det ligga och göra vad deras fysikaliska egenskaper gör bäst! Ska bli spännande att se.

Nu: Läsa 60 sidor naturkunskap & läsa sista kapitlet i matte & avsluta presentationsuppgiften.

#1 - - Finni - Elliotts morsa:

Tack så mycket :)!

#2 - - SARA:

Naturkunskap är kul :D

#3 - - Maado:

Jag ska plugga upp mina betyg då jag inte avslutade gymnasiet så jag är inte hundra på vilka kurser jag ska välja ännu =)



Haha, spännande att se vad det blir för reslutat ;)

#4 - - ♫♪ Sandra T:

ja verkligen!

#5 - - My Beauty Secrets:

jaga svkydde naturkunskap när jag läste de i skolan :(

#6 - - Frida l fplanting:

Halloj, har du tittat på din mejl? Jag skickade dig designen här om veckan :P Tänkte att du kanske inte sett! Kram.

#7 - - Johanna:

Haha inte jag heller, jag har läst det 3ggr har fortfarande ig :)

#8 - - Gulli:

hej på er!!!!

jag läser naturkunskap B.

vad är svinto??? jag ska läga den i en flaska i 5 dagar.

kram på er

#9 - - yve:

och hur blev det med svinto och co,?

#10 - - Madde:

Hej, trevlig blogg du har att kika in i. Kommer ihåg att jag också gjort samma laboration men skulle behöva friska upp minnet nu då jag själv studerar till lärare och ska försöka lära rackarongarna nånting hehe. Du skulle inte kunna dela med dig av resultatet? Eller säga ungefär hur det blev?

Ta hand om dig annars och fortsätt blogga!/ Madde

#11 - - LOUISE svarar:

Svart yve & Madde;

I korta drag vad som sker är att svintott rostar sönder. När rost och vattnet omförvandlas så förbrukar även syret i flaskan och flaskan deformeras. :)

#12 - - MM:

Hej där! Önskar lite hjälp kring den labben, varför deformeras flaskan? Begriper inte det? Vore oerhört tacksam för din hjälp! :)

#13 - - LOUISE svarar:

MM: Formen deformeras på grund av reaktionen mellan Fe (järn), H2O (vattnet) och O (syre). När dessa ämnen kommer i kontakt med varandra så förbrukas syret, därför buktar flaskan inåt.



Hoppas att det klarna upp lite för dig. :)

#14 - - MM:

Tack så jätte mycket! Du gjorde verkligen min dag! :-) Guld värt ska du veta. Jag suger på kemi! Tack tack! Synd bara att man ändå inte förstår ;)

#15 - - LOUISE svarar:

MM: Hahaha jag förstår vad du menar. Tycker också att kemi är jättesvårt! ^^

Till top