Vem behöver matte?

Själv missade jag gårdagens debatt mellan rött & blått. Men efter att ha läst om vad som togs upp, så har jag både ett och annat att säga. 

Läste en sak som Blondinbella tog upp i sin blogg tidigare idag. Hon tog upp de här med "nya gymnasieförslaget".
"Vad alliansen menar med lagförslaget är att man kan välja en yrkesförberedare utbildning till exempel “bygg”, “frisör” så ska man inte behöva läsa teoretiska ämnen såsom engelska, matte, samhälle om man inte vill. Då blir man inte behörig till högskolan - Men det handlar om ett val som man själv gör."

Hur i all världen har hon tänkt då?
Visst, 1/3 som hoppar av gymnasiet är en otäck hög siffra.
Men vart tog allmänbildningen vägen? Bara för att man läser en yrkesförberedande utbildning betyder inte det att man inte ska ha obligatoriska ämen som just engelska, matte & samhäll. Jag menar, tänk om man inte får jobb av den utbildning som jag gick, vad gör du då? Eftersom man inte får plugga på komvux förens du är 20, ska man bara släpa fötterna efter sig i 2 år då eller?
Kan man lita på att 15-, 16-åringar gör rätta val i tid? Ungdomar funkar många gånger (inte alltid men ofta) på detta vis: Behöver vi inte läsa visa ämnen, så gör vi inte det. Oavsett om det är viktigt eller ej.
I dagens läge så varslas arbetare både höger och vänster, vad har du att gå på om inte det du har lärt dig i skolan? Nej, eftersom jag gjorde ett val av att skita att läsa matte/engelska/samhäll så jag har inte mycket att gå på när jag väl söker mig efter annat arbete.
Praktiskt taget är man lika mycket utbildad som man var när man slutade högsatidet, bara tre år äldre.

De obligatoriska ämnena finns där av en anledning, för att du ska lyckas efter skoltiden, inte jävlas med dig så mycket att du vill hoppa av, eller hur?! Dom finns där för att du ska klara av att t.ex öppna eget eller liknande arbeten. Det finns lärare som hjälper dig om du inte har det lätt för vissa ämnen, varför då hoppa av? Bara för att man inte kan/orkar?
Hur ska vi kunna utvecklas om vi inte tar vara på det möjligheter som skolorna erbjuder? 

Varför väljer vi äns att välja gymnasium om vi ändå inte läser de ämnen som erbjuds?
Då kan vi lika gärna skita i gymnasiet och börja jobba på en gång..








#1 - - Linda:

håller med dig helt. moderaternas nya skolpolitik är sjukt!

#2 - - Maria:

jarå, det har varit sjukt varmt, då är dagen bra ;d haha, din då ? :)

puss

#3 - - Zäta:

Tack så mycket :)

#4 - - Beatrice [foto, vardag & kläder]:

hihih okej :D<3

#5 - - Johanna:

hehe det var smart tänkt.... ler längesedan jag ahde den känslan så jag minns inte vad jag gjorde... möjligen höll jag stenhårt i väskan så jag hade något och slå med haha! =)



och gällande ditt inlägg här, så tycker jag inte heller man skall ta bort matte, svenska, engelska, för bara för jag vill bli frisör som 16åring, betyder ju inte jag vill göra dte hela livet, när man är 30 vill man kanske plugga till lärare. och då står man där utan fullständigt betyg.

#6 - - lovisa:

Hha, det låter ju bra du! :) Fin blogg!

#7 - - sabina (fotodagbok):

han har varit i england sen i torsdags och kollat på fotboll.

jag är sjukt trött nu men han kommer hem runt två i natt så jag ska vänta tills dess.

försöka iaf ;)



jag har läst mycket om det du skriver här ovanför.

Jag gick ju frisörutbildningen och den enda anledningen till att jag gick det på gymnasiet istället för en privatutbildning var att jag sen skulle ha högskolekompetens.

Det är helt sinnessjukt att ändra så man får välja.

jag förstår tanken med att det ska vara demokratiskt osv, men det man gör är att utestänga skoltrötta tonåringar från samhället för resten av deras liv.

säg om 10 år när en ny finanskris kommer och alla dessa hantverkare står utan jobb, vad ska dom göra då?

inte plugga vidare i alla fall, för då är det komvbux som gäller först!

oj, det blev en lång kommentar här..

jag blir bara så jäkla arg! ;))

Sov gott!

#8 - - Sofie:

min har också varit bra :)

gör du då?

#9 - - Ebba:

Håller med dig. Man borde inte kunna få välja bort sånna där saker när man är så ung. Jag vet att mina vänner säkert skulle ha valt bort om det gick. Vi går i nian och har precis valt.

#10 - - - mhalin ,:

svar - jag vet inte, men det känns som att kiva är typ för en lkiten hund :P

#11 - - MissCM:

sv: jaså? :D åh, vad kul! vad fick du för jobb? =)

#12 - - Sandra:

Nej men det där är svårt, som du säger.. gör man rätta besluti den åldern??



Puss

#13 - - Sofia:

Men är det inte bättre att de får en utbildning som de kan få jobb på en ingen alls? Är man så ung så vet man inte vad man kan göra, men man har möjligheten att läsa till ämnen så man har högskolebehörighet och det tror jag många kommer göra.

#14 - - I Z Z A H ~ S V A R A R:

men du det låter juh riktigt nice hörru =)

jo du min helg har vart helt okej =)



vad tycker du om mina nyköpta skor ?

#15 - - Alexandra:

sv: vad skönt:)idag har ja pluggat:P du då?

#16 - - Angelica:

man gör absolut inte rätt val när man är 15, jag gjorde helt fel och är levande bevis på de haha

#17 - - Tonårsliv by Leonora - Back in the game again:

sv; härligt :D

inte mkt!

sovit gott?

#18 - - Rosita:

Sv: Jo, allt är bra, en aning trött nu på morgonen bara.

Hur äre själv? :)

#19 - - Ida Björck:

ja åh samma här, det är skit kul :D

#20 - - SARA:

Jodå, jag jobbade hela dagen, men det var kul :) Nu börjar ännu en arbetsdag! Ha det bra! Kram

#21 - - sadia:

håller med dig, man måste ju vara allmänbildad också ;P

#22 - - Anonym:

ha en bra dag :)

#23 - - andrine:

sv; hehe det löste sig aldrig.. men ska köpa silvershampoo så det löser sig nog om ett tag ;D kram

#24 - - Melina:

ha en bra dag :)

#25 - - Alician:

Jag är så delad i den frågan. Tycker såklart att folk ska vara allmänbildade, men om man får välja på att ha en oallmänbildad person som ändå fått en gymnasieutbildning och en person som helt hoppat av gymnasiet i samhället så kanske man väljer den första? Eller? jag är som sagt lite delad...



Kolla in på min miljöblogg http://ladygreen.blogg.se

#26 - - sandra:

Jaha grattis =)

#27 - - Cassandrah ♥:

SV: Okej ;D Nice! Inte så mycket, tar det lugnt. själv? Kram

#28 - - FRIDA HJÄRTA KEVIN:

sv; Tack för din röst! :)

Allt bra? :D

#29 - - Gaia:

Ingenting egentligen. =) Haft en bra dag?

#30 - - Anonym:

Håller med!!

#31 - - Johanna:

Sv:Jag hållde på turkiet & finland.

Sj?

#32 - - Anonym:

#33 - - maria:

jag håller med, gymnasievalet var inget lätt val. och jag känner flera som gjort "fel" val. så hur ska man kunna veta det när man är 15 och ska välja??

#34 - - Anonym:

vilken ifn blogg du har :D

Kul att du kom med på startsidan ;D

#35 - - sanna:

SVAR: tack ;)

#36 - - nadja:

hehe tror du läste lite fel ;) jag ska inte på praktik, men min pojkvän är det nu i gbg :)

#37 - - Alize:

Hej :)

Rösta jättegärna på min blogg som månadens blogg hos elinhultman.blogg.se



Kram

#38 - - mariakraft.:

du också vad? :p

jorå, själv då?

#39 - - Martina:

sv: Ja verkligen. :/



Jo det är bara bra. :) Själv då?

#40 - - Nina:

Det där med att börja jobba med en gång är väl lite det som är tänkt att man ska vilja göra. Jag kan förklara lite hur jag tror att dem menar (OBS, jag själv har inte tagit någon ställning här).



Många skolungdomar är skoltrötta och vill inte plugga teoretiskt, dem som ska ha teoretiska jobb (som t.ex. läkare som teoretiskt först måste utreda vad som är fel på patienten innan de praktiskt behandlar) måste ha en teoretisk utbildning, men dem som jobbar PRAKTISKT (som t.ex. lokalvårdare/städare) kan i stället få en praktisk utbildning som lärling där de lär sig hur jobbet ska skötas och vilka rengöringsmedel som är bäst o.s.v. i stället för att bara läsa om det.



Man minns väl hemkunskapslektionerna där man fick läsa om exakt hur en tvättmaskin och ugn skulle fungera, men man fick inte använda dem (spis fick man ju använda så småningom). Och i stället för att plugga in inställningar och recept så skulle man ju PRAKTISKT kunna få utföra matlagningen och tvättningen.



Det är så dem har tänkt. Du ska som lärling få hjälp på samma sätt som lärare hjälper oss elever (av din mästare), du ska lära dig enbart det du behöver kunna (och på lättaste sätt) samtidigt som du är motiverad till att lära dig.



Det negativa är väl dock att man sedan inte kan bli så mycket annat, väljer man att ta en sådan "linje" så kommer det inte bli enkelt att komma in på högskolor sen om man ångrar sig, då får man gå om gymnasiet med en teoretisk inriktning i stället först (=komvux)



Tro det eller ej, men sådana lärlingslinjer FINNS REDAN fast i mindre utsträckning :)



Delvis för traditionen, delvis för att motivera och lära ut på det sätt som är bäst för en del elever, men också för att det ska finnas någon som arbetar med dessa praktiska jobb där det RÅDER BRIST PÅ ARBETARE. Många vill inte gå gymnasium och högskola för att bli snickare och städare, de satsar på andra yrken som det dock finns många fler som vill ha arbetet. Det är en positiv del, att det kommer arbetare till arbeten där det inga arbetare finns bland den yngre generationen.



Som sagt, så tror jag att de resonerar.



SVAR PÅ DIN KOMMENTAR I MIN BLOGG: Mjo, man får ju ta det hela med en nypa salt. Samtidigt finns det nog en del, som du säger, som blir beroende. Och det är ganska läskigt...

#41 - - Johanna:

sv: jaa, en super dag :P sj då?:)

#42 - - Anonym:

tack för kommentaren!

kika gärna in igen och kommentera! <33

#43 - - Sofia:

Svar: Jodå, min dag har varit bra förutom orientering på idrotten :S Och du, har du haft en bra dag? :)

#44 - - Lexie:

bra skrivet!

#45 - - alex:

glöm inte kolla sista one tree hill avsnittet på min blogg:) sinnessjukt bra, inte ett öga torrt:)

Till top