Lämna inte din bebis ensam!

Att man blir lite off och inte riktigt närvarande pga värmen är ingen nyhet.
Sommarvärmen har tagit det flesta med storm. Men att läsa om detta får mig att må riktigt illa!

Igårkväll i Göteborg hittade man en sju dagars ung bebis ensam i en bil. Alla vet ju hur hett det var igår?
Polisen larmades till platsen och man bedömde att det var bäst att krossa rutan för att kunna rädda barnet.
Bebisen var okej och föräldrarna kom till platsen efter ca 20 min.

Igår slutade allt okej, men inte alla gånger det har gjort det.
Läst om för någon dag sedan om ett barn i Danmark som omkom när den satt i bilen i denna hetta.
Att man inte alltid är uppmärksam är en sak. Men att lämna sin lilla nyfödda bebis i bilen för att dom skulle handla? nej det låter inte okej.  Det är inte okej att lämna sin lille bebis ensam överhuvudtaget!

Nu kommer vi till de här som jag har pratat om tidigare om att ta ansvar för det barn man har. Alla vet & förstår att man inte ska lämna ett barn ensam i en bil, dom klarar inte av hettan och ännu mindre kapabel till att göra någonting åt saken. Att dra ner fönstret eller liknande.

Ett utdrag från expressen:
Vid värmeslag blir kroppen överhettad och uttorkad eftersom vätska går förlorad. För små barn och äldre människor är värmeslag extra farligt.
- Barn har inte så utvecklat temperaturcenter som vuxna och kan inte reglera temperaturen på samma sätt, berättar Liz Essman.
- De behöver också få i sig vätska ofta, särskilt när det är varmt ute, fortsätter hon.
Liz Essman uppmanar alla att använda sitt förnuft och inte lämna barn eller djur i bilen en varm dag.
- Man ska överhuvudtaget aldrig lämna barn ensamma i bilen, säger hon.


Va uppmärksam till din omgivning, framför allt om du har en liten bebis med dig.
#1 - - Beatrice [foto, mode & vardag]:

svÖ: jon jag med! :(

#2 - - anna:

så hemskt det där. fattar inte hur man kan göra så.



svar: ja det var en superbra kväll/natt men det känn sju idag hehe är inte direkt van att komma i säng vid nio på morgonen ;P

#3 - - K:

Håller med! Fattar fan inte hur man ens tänker?!

#4 - - Emelie:

Haha hittade ormen på vägen där jag promenerade :O ;) Så jag passade på att gå riktigt nära med kameran och fota den! haha!



Javisst är stället ballt :D



Usch jag mådde också dåligt när jag läste det där :S Hur tusan kan man förmå sig att glömma barnet i bilden sådär! Usch...



Kul med den där Promoe snubben :P 1995 är länge sen nu ;P



Ha en fortsatt fin dag i sommarvärmen snygging!

Kram

#5 - - Sessan:

Heeej sööötnos!! Det var sjukt länge sen vi snackade, har glömt bort bloggen lite! Saknat dig vännen, är allt bra med min lilla gräddbakelse? :)

Till top