Kanelbullar!


Ligger det och jäser.


In i ugnen. Hade inget pärlsocker eller ägg, vilken miss!


Klara!


Väääldigt goda om du frågar mig.

Receptet

Deg
25 g Jäst
75 g Margarin
2 ½ dl Mjölk
½ Strösocker
1 krm salt
1 tsk malen kardemumma
7 dl vetemjöl

Fyllning
50 g Margarin
½ dl Strösocker
1 tsk Kanel

Du behöver ett ägg till penslingen & pärlsocker till garneringen

Gör såhär:

Smula ner jästen i en degbunke.

Smält matfettet och tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt, 37 grader.

Rör ut jästen i lite av degvätskan och tillsätt sedan resten. Tillsätt salt, socker och kardemumma och rör om.

 

Använd gärna elvisp med degkrokar eller hushållsmaskin för att arbeta in allt vetemjöl i degen. Degen ska bli mjuk och smidig. Låt jäsa 30 minuter övertäckt.

 

Gör fyllningen. Rör ihop matfett, socker och kanel.

 

Kavla ut degen till en rektangulär platta, ca 20 x 50 cm. Bred på fyllningen och rulla ihop. Skär ca 1 ½ cm tjocka skivor och lägg dem i bullformar med snittytan uppåt. Låt jäsa ca 30 minuter.

 

Vispa upp ägget med vanlig visp och pensla försiktigt på bullarna (inte trycka hårt). Strö över pärlsocker.

 

Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 8-10 minuter eller i varmluftsugn 200 grader i 10-12 minuter.

#1 - - Amanda:

sv; inget speciellt faktiskt, det har spöregnat och åskat hela dagen! du då?

#2 - - emma:

Ja det är skitjobbigt :(



Stackare beklagar :(



Kan jag få en bulle haha :D



Kram

#3 - - Anonym:

åå så mumsigt!

#4 - - Mimmi:

Tycker inte att psykologin, på gymnasiet iaf, gav något alls, inget man inte redan visste, men sen har jag ju ett intresse så någon kanske lärde sig något? Haha. Men jag tycker såntdär är skitintressant. Såg en dokumentär för ett tag sen om varför vi tycker någon är sexig! Vi väljer tydligen partner mycket på bl a lukt för vi kan lukta killarnas immunsystem! Och väljer då killen med mest olikt vårt så våra ungar ska få ett så brett immunsystem som möjligt. Den var verkligen bra dokumentären.

#5 - - ida:

mums för kanelbullar ! :D

#6 - - Isáwien - Amor Vincit Omnia:

SV: härligt, ja det tycker jag att du ska göra :)



PS anmäl dig till veckans blogg..

#7 - - Benedicte:

Okej:)

Jeg har vært på jobb og vært sammen med venner :)

#8 - - Emelie:

FY FARAO vad gott!!! Har varit sugen på detta hela dagen, och så var du tvungen att lägga upp bilder på en kanelbulle och inte bara det - på flera stycken! ;) :P



Puss!

#9 - - frida:

sv: den har vart helt ok :) själv?

#10 - - Mirella:

Det kan tänka mig, de ser så ut :) Ska prova ditt recept! :)

#11 - - Anonym:

sv; ja den är verkligen super!!!

#12 - - Victoria:

Sv: Så lite så :)



haha jo tack jag har haft en helt okej dag, har inte gjort något speciellt alls, bara varit hemma med min syster & systerdotter och läst bloggar osvosv. dvs inget speciellt. men det är också skönt ibland :)



har du en bra dag? :)

#13 - - J A G D E S I G N A R D I N B L O G G:

du! skit i färskpotatisen och skicka bullarna till mig vettja..vad gör du då?

#14 - - ♥ Sandra ♥:

Taack söta du =)

#15 - - Anonym:

sv: har faktiskt ingen aning om varför :S men ska nog försöka hitta en ny, överlever inte sommaren annars:)

#16 - - linnea:

komentaren innan va från mej=) glömde skriva namn=)

#17 - - matilda:

sv. ja precis det är rätt mysigt också, fast nu åskar det här och det tycker jag är obehagligt

#18 - - MOA:

sv; yep! (:

okej, Här har det ösregnat hela dagen.

#19 - - Emma:

Ja, nästan 30min med buss.

#20 - - JosefinEmilie:

Njae idag är det lite deppigt här tyvärr..men det blir väl bättre kanske..:P



Puss

#21 - - moi:

jaa eller hur sjukt trkigt. o extra tråkigt när det inte är en enda bild häller. hatar sånna bloggar. mums dina bullar se väldigt goda ut....men har du inget pärlsocker.?

#22 - - shamiii:

ja man blir liksom helt exaited haha specielt när det är billigt XD

#23 - - Em:

hej! Du kommenterade ett av mina inlägg om närpedofiler. Vore kul om du hade lust att skriva din åsikt med! Ska göra en intervju om det här imorgon med en rätt stor web tidning. Tycker du att hon har rätt eller fel? Säg din åsikt! http://emelojs.blogg.se/2009/july/men-halla.html

#24 - - Sofia:

Gud va gott!

#25 - - The T<3:

Sv; Jajjamen ;)

bra det!



ja, men gör det!

Kanske ska titta på din sida i möra och göra receptet? haha, får se;)



KRAM

#26 - - robin:

Hej :) Fin blogg du har !, bildenrna ser smaskens ut :D

#27 - - Rebecca:

Så gott med bullar =D



sv: Jo, den är jätte bra =)

Jag har vart hos mormor, sjdå?:)

#28 - - J:

Sv: Ohh jag med :D Låter mums med kanelbullar, jag har ätit vanilj bullar idag :D



Ställ gärna en fråga till min frågestund direkt länk:

http://alwaysthai.blogg.se/2009/july/fragestund.html#comment

#29 - - SaraChristina:

Idag chillar jag bara :P sj

#30 - - johanna:

ååå hembakta kanelbullar är ju det godaste som finns!! :D fast dem ser lite roliga ut utan ägg :P



puss på dig ^^

#31 - - K:

hehe ja =) Haft en bra dag? Regnar det som saten hos dig med? =D Men shit så mums med nybakta bullar! =D

#32 - - Anonym:

duktigt

#33 - - J A G D E S I G N A R D I N B L O G G:

kanon :P

#34 - - Em:

Hej :) Allt bra med dig idag?

#35 - - Emelie:

Sv. Tack! :)



Dem ser mums ut. Allt bra med dig i dag?

#36 - - Maria:

Nästan så att man borde baka kanelbullar nu bara för att det ser så gott ut :D



svar: Ja, eller hur! Det är så ansvarslöst så det är ju inte klokt.

#37 - - Mr. Incognito:

Ooh va gott, svenska bullar:) får mig o sakna sverige:P Hoppas du får en bra dag:)

#38 - - sofie:

ååå va gott, blev väldigt sugen på bullar nu ;)

#39 - - irem:

å det där ser gott ut ! :)

Till top