Hon ska hängas imorgon!

Idag läste jag om Delara Darabi, 22, ska hängas imorgon.

Hon är anklagad för mord på sin fars kusin. Vid tidpunkten för mordet var hon 17 år, hon har blivit dödsdömd mot sitt nekande.
Vid ett inbrott 2003 ska då pojkvännen ha dödat hennes fars kusin.
Enligt henne tog hon på sig skulden bara för att skydda sin pojkvän, som ska ha sagt att hon på grund av sin låga ålder skulle få ett mildare straff. Hon har sedan dess tagit tillbaka sitt erkännande.
Hennes pojkvän dömdes till tio års fängelse för medhjälp till mord. Båda två har även dömts till tre års fängelse och 50 piskrapp var för inbrott och 20 piskrapp var för att de hade en utomäktenskaplig relation.

Istället hoppas hennes advokat att de anhöriga ska ta emot "blodspengar" för att skåna hennes liv, men de har tidigare nekat till erbjudandet.

Är detta rättvist?
Jag tycker inte att det är det. Okej, mord som mord, det är lika fel hur man än vänder & vrider på det. Men när detta brott begicks var hon 17 år. Ska man inte betrakta henne som minderårig då? Är det ändå inte det man ska utgå ifrån med ett gripande att hon fortfarande inte var "vuxen"? Ska man då döma henne till döden?
Nja, mina tankar surrar på rätt bra nu. Tycker detta känns helkonstigt. Fanns det inga bevis så man kan bevisa om hon eller han gjorde det? Det kanske inte fanns?
Baserar man endast denna dom på att hon drog tillbaka sitt erkännande när hon fick sin dom? Då känns ju inte domen rättvis. Det känns som något inte riktigt stämmer här, tycker inte ni?


Att kvinnor behandlas värre än män, det är ingen nyhet. Att dom betraktas som objekt som männen kan strya och ställa hur som helt, ja, det fick vi ju svar på detta inlägg.

Sedan 1990 har Iran avrättat åtminstone 42 fångar som varit minderåriga, under 18 år, när brottet de dömdes för begicks. 2008 avrättades åtta ungdomsbrottslingar och hittills i år har en avrättats.

Amnesty har nu startat en blixtaktion för att stoppa avrättningen.
Gå in här och läs mer om Amnesty och deras arbete.

#1 - - Moonzanna:

det går toppenbra det !



Puss

#2 - - Anonym:

nej, det är inte rätt!

#3 - - cecilia:

Nu är det ny veckans blogg tävling i bloggen! Alla som deltar får länk. Allt står, anmäl dig nu. Kram och lycka till



#4 - - Hannah Hale:

Sv: okej schysst :)!

#5 - - ' FATMA:

Det där är inte klokt alls! :S

#6 - - Anonym:

godkväll =)

#7 - - felicia:

okej :)

#8 - - Madde:

sv: ja det var riktigt fina som sagt, jag hade mer än gärna haft någon av dem :)



jo jag har haft en bra dag.. sj då?



ja det där läste jag med :O hur hemskt är inte det. det är fan 2000 talet nu. Att regeringen tillåter det där förstår inte jag :(

#9 - - Jagheterintesune:

Usch, vad hemskt med dödstraff. Ingen förtjänar att förlora livet!

#10 - - B R O W N S U G A R:

Usch vad hemskt :S

#11 - - Veronica:

Fan va sjukt!

#12 - - Leia:

Tack söt!! :D







Så hemskt det där är alltså. :S



Kramar

#13 - - Evelina:

Hemskt :p

#14 - - Cajsa:

ganska härligt att ha någe att göra så att man inte fastnar på en massa tråk.. :P

#15 - - Jannike:

ja, min kväll har varit jättebra, din då?:)puss&kram

#16 - - nadja:

jadå!

min dag har vart suverän..

Kram!

#17 - - Anonym:

vi lever i en riktig sjuk värld! :S

#18 - - JONNA:

Sv: till sthlm :)

puss

#19 - - isa:

va kul! :) Jag har också lagt till dig på bloglovin nu :)

haft en bra dag?

#20 - - klara:

ja eller hur är den söt! :)

#21 - - winni:

Usch så ruggigt hemskt!

Hur har din dag varit?:)

Kram / molinis

#22 - - Natalie Dahlström ♥:

haha nje jag e ej i oslo :P jag bara bloggar på den norska bloggen ist för den svenska :P

#23 - - Tonårsliv by Leonora - Rösta på veckans blogg!:

sv; ja visst är den :D

gör du då?

#24 - - Fredrika:

Jotack, med mig är det alldeles utmärkt! helt sjukt med den där tjejen btw .. :S

#25 - - LuxuryPink - en blondins syn på saken!!:

läskigt!!



haft en bra helg söt??

#26 - - FRIDA:

sv; Haha ;D

Men han läser till frisör så det var därför han fick göra det ;D

puss

#27 - - Sandra:

Nej usch så hemskt. Känns som du säger inte alls rättvist.



Puss

#28 - - Cristian:

Kul att du gillade tipset om filmsidan :)

Har du haft en bra helg? :)



Kram

#29 - - LINA:

ååh :) kan tro det! Gud va hemskt, det du skrev om i inlägget, USCH!!

#30 - - elin:

Svar:Hm inte så bra , har en dålig start på dagen dudå?

#31 - - mia:

Det är bara för hemskt =( ska gå in å läsa mer om det..



Kul att det finns ännu en sångfågel som kvittrar på som jag hahaha..



Allt bra med dig idag?? Kram

#32 - - Jesi:

Gud vad hemskt :o



Nu ligger svaret på din fråga uppe på bloggen! :)

#33 - - ävelicious:

ja det skulle vara fint :)

hoppas din måndag blir bra!

#34 - - stina:

oj va sjukt..de ha skum livs syn där.

#35 - - stockholmsjenna:

men gud va hemskt! :O

sv: tack :) jag hade allt en underbar dag jag.

#36 - - Foki:

men usch vad hemsk ;/

#37 - - Miscela:

SV: Varsågod =)

#38 - - Stephanie Ampel:

"20 piskrapp var för att de hade en utomäktenskaplig relation"



fan helt sjukt bara det...

#39 - - Jessica Limont:

Sv, ja visst fick jag? :) jätte kul ju :D

#40 - - H A N N A:

detsamma!

#41 - - Kandii:

Jätte hemskt det där, tror inte ens att de får en rättvis rättegång i de flesta av fallen.



Sv: Har haft en toppenhelg. :)

#42 - - Anonym:

Hej söt, allt bra nmed dig idag? (:



Kram

/Linnéa

#43 - - Kandii:

sv: här är allt bra. :) hoppas det är bra med dig också?



//Kandii

Till top