Urinvägsinfektion

Tänkte berätta mer om just urinvägsinfektion. Kanske inte så trevligt, men bra att veta. Framför allt vi tjejer som lättare får det.

Bakterier i urinvägarna.

Urinvägsinfektioner orsakas av bakterier som tränger in i urinröret och vidare upp i urinblåsan. Det ger olika slags besvär när man kissar. När infektionen är begränsad till urinrör och blåsa kallas det blåskatarr. Om bakterierna tar sig vidare upp genom urinledarna och når ena eller båda njurarna har infektionen blivit allvarligare och ger svårare besvär. En sådan infektion kallas njurbäckeninflammation.

Några bra tips om hur du förebygger urinvägsinfektion:

Håll dig inte. Då blir bakterierna kvar i blåsan längre och får dessutom mer näring att växa i.
- Kissa alltid efter bad och samlag.

- Töm blåsan helt när du kissar.

- Torka rätt. Kvinnor och flickor ska alltid torka framifrån och bakåt när de varit på

toaletten för att undvika att tarmbakterier kommer i närheten av urinröret.

- Duscha i stället för att bada. Och om du redan dragit på dig en urinvägsinfektion, undvik även utomhusbad och poolbad tills besvären klingat av.

- Tvätta inte underlivet överdrivet mycket

- Håll underlivet varmt.



Ett grundläggande tips är också att du ska dricka mycket. När man dricker mer, späds urinen ut och bakterierna sköljs bort.
Det liknar kroppens naturliga försvar mot infektion. Om du dricker flera liter första dygnet så kan du faktiskt bli av med besvären.

#1 - - Moni:

myusigt. vad var de för film? ja du ska nog bara ta de lugnt i helgen, shoppade o städade lite idag hiih

#2 - - Maja:

usch så tråkigt med en urinvägsinfektion. har aldirg haft det men det låter ju inte så himla skönt. Se till och följ tipsen du gav! :)

Kram Maja

#3 - - Liene:

Uahc, såg i förra inlägget att du har denna infektion, hoppas att det går över.

#4 - - sara:

(svar)Extra jobbde idag och sen var jag med två kompisar :) vad har du själv gjort?

#5 - - tezza:

ska vara med några kompisar=)

dudå?

kram!

#6 - - Sandra:

Tur man sluppit urinvägsinfektion, inget kul i det ju! Men bra tips iaf.



Drinkar och godis är det bästa tycker jag :)



Vad såg du får bio då??



Det är bara bra med mig, hur är det själv??

Puss

#7 - - Jen:

Usch jag har urinvägsinfektion nu.. de är inge kul. de går inte över för mig längre :S

Men annars är de bra :)

hur är de själv?

#8 - - nadja luong:

vad mysigt med bio,



Jaa,,,det e as jobbigt med urinvägsinfektion,,,speciellt nu när det är kallare ute,,,brr



vad händer idag då?? Puss

#9 - - Emma Härnqvist:

- Oh fy, de är hemskt med urinvägsinfektion!



Men med mig är de bra, ska försöka komma ikapp här ännu en gång och sen göra mig iordning. Ska upp till lägenheten idag igen för att städa.. Fy va tråkigt!



Va ska du göra idag gullet? Puss

#10 - - Katja:

åh sånt är jobbigt. tur man inte haft det länge :P

#11 - - Sassy:

Jag har aldrig haft det, men det verkar skitjobbigt...eller pissjobbigt kanske passar bättre...

#12 - - Sessan is bride to be:

Informativt... asså det är det värsta som finns! en gång fick jag det, men det kom tillbaka efter en månad och jag fick starkare medcicin, och jag började nästan hallucinera med den medicinen! Den var så stark och jag var som hög och bakfull samtidigt..



Dricka tranbärsjuice är sjukt bra!!!

#13 - - Matilda:

sv: träningen håller på. är ju inne på träningssäsongen.. är tufft! kör en massa träning ute för att lära sig syreupptagningsförmåga.. men det är häftigt!

hur är det med dig?

kram

#14 - - H*:

- awh tack så mycket söta du <3

Till top