Bra att tänka på

Foto från VLT  på Lögastrand 
 
Vi har fått klass 2 varningar här i Västerås för värmen här. Det är helt galet vad varmt i har det just nu. 
Så jag tänkte tipsa lite vad som är bra att tänka på nu när det är såhär varmt. 
 
- Drick mycket vatten/saft! Eftersom det går åt mer vätska för kroppen från svett, måste vi ersätta det för att      hålla vätskebalansen.Var dock uppmärksam på om du kissar mer än vanligt – det är ett tecken på att du behöver få i dig mer vätska.
 
- Ät salt. T.ex. salta pinnar / kex, för som föregående, att hålla saltbalansen i kroppen.
 
- Skölj av dig ofta för att kyla ner kroppen. Räcker med att skölja handlederna i 10 sek under kallt vatten.  Eller hoppa i vattnet för att svalka ner kroppen! 
 
- Har löst sittande kläder. Skyddar kroppen mot skadliga strålar och håller kroppen svalare. 
 
- Gå barfota! Då varma fötter får kroppstemperaturen att stiga, så av med skorna! 
 
 
Viktigt är att ni tänker på vad era kroppar säger. Känner ni att värmen börjar bli för mycket, ignorera det inte utan lyssna istället. Det är inte värd att pressa kroppen för några ynka timmar till.
Ps. Tänk på att barn och äldre drabbas värst av värmen, så tänk på det när ni är ute med familjen! 
 
#1 - - Therese:

Det kanske bara är jag, men fasen vad trött jag är på den extrema värmen som varit nu :P Skulle blir sjukt glad om graderna kunde ligga runt 23-25 ett tag nu ;)

Och självklart kommer jag ihåg dej! Jag har varit otroligt dålig på att läsa bloggar och blogga själv det senaste året/åren, har inte riktigt haft tid att sitta ner vid datorn :) Men nu så, hehe :)

#2 - - Carro - änglamamma och mamma:

Någon som pluggat lite mycket om huden och vätske-/elektrolytbalansen? ;)

Svar: Haha, nu förstår jag INTE vad du menar! ;)
När värmen slår till såhär mitt i pluggandet kan man ju inte låta bli att dela med sig av sin vishet. Spread the word! ;D
lowice.blogg.se

Till top