Mord??

I Utah, USA vill man införa en lag där kvinnor som får missfall kan bli dömda för mord.

De kvinnor som man anser har betett sig vårdslöst (som t.ex. gå på halt underlag eller något dylikt) kan bli dömda och få fängelse.

 

Denna nya lag växte fram när en 17-årig tjej betalat en man att misshandla henne så pass mycket att fostret skulle dö. Hon var i 7 månaden och en abort på lagligt vis var naturligtvis inte tal om, eftersom hon hade passerat sista "abortveckan" med hästlängder.

När man fick fast mannen som misshandlat henne blev han dömd till fängelse insåg man även att kvinnan själv inte kunde dömas till något brott.



Jag förstår vart dom vill komma med frågan. Att om man medvetet gör illa barnet så borde ju även kvinnan kuna stå till svars. För när man passerat "abortveckan" så anser man att fostret är ett liv. Dödar man ett liv, så begår man brott.

Men så tänker jag: Funkar det verkligen att införa denna typ av lag? Ska man bli ifråga satt för att kroppen inte vill/kan ta hand om fostret? Eller ska kvinnor i våldsamma förhållanden behöva straffas för vårdlöshandling för att ens man är våldsam? Det ska väl inte hon straffas för??

Vad tycker ni?
#1 - - Maria:

I just det där specifika fallet att kvinnan betalat en man för att misshandla henne borde hon ju kunna åtalas.

Men missfall sker ju i 99% av fallen inte med vilje, och då är det ju bara sjukt om kvinnorna ska bli dömda för något de inte gjort.

Jag tycker att den där lagen verkar vara väldigt dåligt genomtänkt.

#2 - - Anonym:

svar;Bra att du håller med mig :)

#3 - - Sandra T:

sv: det är för att jag har skolios, och vad det är kan du läsa om i kategorin skolios (:

#4 - - miiah:

Helt sjuk lag... :s



sv: haha ja, det var nomnom ;DD



Kram

#5 - - G2 / Gosia:

Fyfan det där är ju helt sjukt!

#6 - - Jeanette ( fotoblogg):

svar: jao :D

#7 - - Tanja:

SV: jaa den e jätte bra :)

#8 - - BlueRoseCase:

Självklart ska båda åka dit om det kan bevisas att båda begått ett brott. Men offer ska inte straffas. Det hör hemma i medeltiden. Och i det nutida Sverige...

#9 - - Lisa:

snällt av dig:D

#10 - - Emelie:

Sv: Haha, men är det verkligen så? :P Har för mig att ungefär hälften av alla som lirar wow är tjejer, jag känner jättemånga som gör det, min mamma också :) haha!



Puss

#11 - - photoblog by malinhe ♥:

SV: tack :D

#12 - - jasmingz.blogg.sejasmingz.blogg.se:

Yesyes:D

#13 - - SARA:

Hmm, svårt det där.. Hur ska de kunna veta om det var en olyckshändelse eller inte liksom??

#14 - - Johanna:

SJUKT!!! :( det är vad jag tycker det är!!!



du får vara med i tävlingen så kan du ju vinna öronhängena :)

#15 - - emma härnqvist/perfektion:

vas hon gjorde var ändå bland de sjukaste man hört, det är ju faktiskt mord. däremot så kan man ju inte dra alla över samma gräns. ja du förstår ju.



men tack, är supernöjd med min hall nu, bara handtagen kvar nu och jag har fått ett par tips av läsare som jag ska följa upp.

#16 - - nath:

skönt att höra :) jodå, med mig är det bara bra D;

#17 - - Marcus Å:

Du förresten, känner du många i Västerås? :)

#18 - - emelie:

sv: Han blev knivhuggen strax vid hjärtat, förlorade syre vilket gjorde att han blev hjärndöd och hamnade i koma. Fanns ingen chans för att han skulle överleva, eftersom respiratorn höll han vid liv.

#19 - - Kikafika:

Men guuuud vad hemskt!! Hur kan man vilja döda sitt barn!! Även om det än så länge bara var ett foster.. Fy fan:7



Jo jag mår finfint:) Har gått upp 10 över 7 för första gången på flera månader känns det som:P

Haha, känns som en bra dag ;)

Hur är din dag idag då?



Puss

#20 - - Frida Stigevik:

sv: jaa, en av de bästa kärleksfilmer jag sett ^^

#21 - - jenny:

Ja, jag gillade den.. men håller med dig om vargarna, synd att man inte lyfte fram de mer i filmen utan bara den nya rebellen bella, men hur ofta har man gjort en riktigt bra film av en bok?



Jag förstår vad de menar med den här lagen de vill införa men tror inte att den skulle hålla i längden.. för tänk om ens pojkvän/man inte vill ha barn och sedan misshandlar sin flickvän, då kan det sluta med att han skyller på henne och hon blir strafad. Det kan nog finnas både för och nackdelar. Tycker bara det är konstigt att den gravida kvinnan inte straffades utan bara mannen som tog betalt, hon räknas som medbrottsling för att ha låtit han dödat barnet.. eller ja det låter kanske konstigt :P

#22 - - Leia ♥:

Värst vad alla skriver om det där nu då. :O

#23 - - Tina:

usch nej, så bra att du tar upp detta.

miss u=)

kram

#24 - - Jessica:

väldigt fin blogg :)

Till top