Mona-Lisa

 

Mona-Lisa är en av Leonardo da Vincis största verka. Detta porträtt från 1500-talet har varit ett varmt diskutions ämne bland experterna.

Ler hon? Är hon sorgsen? Det är något mystiskt över målningen. Ja, ni förstår vad jag menar.

 

Något som fick mig att brista ut i skratt var denna artikel. Där hävdar man att hemligheten bakom leendet var: högt kolesterol?!

En man vid namn Vito Franco studerade konstverket ur en medicinsk synvinkel. Enligt honom finns det tydliga tecken på fettvävnander, xantelasma, runt ögonen på modellen - vilket ska vara ett tydligt tecken på högt kolesterol.

 

Med tanke på hur kvinnor såg ut på den tiden & tanke på vad dom åt så förvånar det mig inte att hon skulle ha det.

Men personligen, så ser jag inte hur hennes kolesterol värde ska ha med hennes leende att göra. Hennes leende och hennes uttryck i ögonen skiljer sig ifrån varandra, men ändå inte, som om hon ger en ett falskt leende.. Ja, jag kan nog sitta och diskutera med mig själv om detta i evigheter.

 

Men detta är ju upp till varje betraktare.

 

#1 - - Linda - ndaiL:

jag läste också den artikeln..

#2 - - Huyen:

Vad är kolestrol? :-O

#3 - - Maria ♥:

Vem vet, kanske är det kolestrolet som gör leendet så mystiskt..? ;) haha.



sv: jag lyssnar på musik och bara slappar. Och deppar över att skolan börjar på måndag, usch! Puss.

#4 - - rebecca:

hahaha. jo då är de tju en annan sak ;D

kram

#5 - - Maria:

Haha, kolesterol? :P

Att horisonten är på olika höjd på sidorna om henne tycker jag att är aningen förbryllande också.

#6 - - Johanna:

Ja, det gick bra för Sverige, men de vill ju ha guld.... så de hade nog bytat varje mål mot en plats i finalen :)

#7 - - Maary:

Ja det var lite svårt att hinna med :(



Vi ska se 2 saw filmer, 2012, Beck & lite fler haha :)



KRAM!

#8 - - Elin:

Bäst för dig att du bjuder mig då, för den ser faktiskt riktigt god ut också! ^^

#9 - - ANGELICA:

ja gör det :D



haha högt kolestrol! Det är ju en teori ;) Men jag tror som du, att hon ler lite på beställning.

#10 - - SARA:

Ja visst blev färgen hur grym som helst! :D Kram

#11 - - Lilla K:

Mona Lisa är läskig. Håret, ögonen, näsan. Sen så var det ju det där med leendet..



Hon liknar en man.

#12 - - Marina:

Kul att du vill vara med!! :)

kram!

#13 - - nickie:

Jag pluggar sistaåret på högstadiet:) är bara 15 jag!

#14 - - Moa-Lisa:

Haha! Tack! :D

Kram!

#15 - - Mathilda:

Svar: Ja, det är kul ;D

Jo, det är bra. Börjar bli lite sjuk tror jag ;s Själv? :D

#16 - - Smse ^^:

Tack så jättemycket! :D

#17 - - enira:

haha jag tycker också den var snyggast! om inte den fanns då, röda eller gula? <33

#18 - - Camilla:

Den var faktiskt riktigt bra! :D Johnny Depp är lysande i rollen (like always). Bara ett minus med filmen, men det kan jag ju inte säga förrän du själv sett den! ;P



Jodå, det är bara bra med mig. Speciellt nu när förkylningen har börjat försvinna också :) Hur är det med dig?



Puss

#19 - - E M M A T J:

svar: Tack så mycket!=) Nje jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror det var så att jag hade en lampa täng i mörkret sen knäppte jag med lång slutartid och rörde på kameran;)

#20 - - Jessi Fox:

hahahahhahah WTF!? då har jag också högt kolestorol..

#21 - - Nath:

Håller verkligen med dig =)

Ibland tycker jag att hon ser ut som en man på bilden. lite transexuell faktiskt. Tänk att en bild kan vara värd så mkt pengar.

Ha det så bra =)

#22 - - idah:

Vad har du för fredagsplaner då? :)

#23 - - pelle:

hahahahah, men av alla teorier? jösses... :P

#24 - - Lisa:

nej men det äru ju inte=)

#25 - - Liiv:

Sv: Vi tittade på Ice Age 3 och innan det en actionfilm som jag absolut inte kommer på vad den heter :o haha

#26 - - pelle:

nä fan, jag har förstått det. surt, man har ju väntat på det göttiga ;D

#27 - - Jonna:

Ja det är svin kallt, brr ge mig sommar :)



Idag ska jag laga lite mat med några vänner och bara ta lugnt :) fredagsmys så det smäller om det haha. Vad ska du ha för dig då ? :)

#28 - - Garderobsgrubbel&Byråbekymmer:

jag kommer ihåg en artikel på nittiotalet om monalisas leende och en forskare som sade sig veta att da vinci var homosexuell och att läpparna i själva verket är en mans skinkor.

Till top