Kiwi

Kiwi är ju väldigt bra för en som känner sig trött och hängig nu förtiden. Lite c-vitamin piggar upp en en smula och ger dig lite extra energi.

Idag så satte jag i mig en och ska nog fortsätta med det fram över. Lite extra vitaminer ska man inte tacka naj till. Eller?

Lite "info" från wikipedia

 

Kiwifrukt innehåller mycket C-vitamin. Kiwin innehåller ett enzym, actinidin som verkar nedbrytande på protein, vilket kan nyttjas för att möra kött.

(Något som testat? Undra om köttet skulle smaka kiwi? Uppdatera mig du som vet.)

 

Vissa kan även vara allergiska mot enzymet. Kaliuminnehållet sedd vid fruktens vikt, är aningen mindre än värdet i banan. Kiwi innehåller även A-vitamin och E-vitamin. Skalet innehåller mycket flavonoida antioxidanter.

(Kort sagt, kiwi är alltså bättre än banan?)

 

Frukten är även ofta omnämnd för att ha en mild laxativ effekt, det är förmodligen på grund av fruktens höga halt av kostfiber. Kiwi kan vara allergiframkallande.

(Det vill säga, ät inte för mycket kiwi om du inte vill spendera tid på toa resten av kvällen.)

#1 - - Marcus Å:

Hur är det med dig då? :)

#2 - - Amy:

Intressant med eget företag! Går det bra? Är det bara du och sambon?



Svar: Tack ska du ha! =)

#3 - - Jonna:

sv: okej :) jag håller på att rensa lägenheten på massa saker x) ska få en inneboende som flyttar in i helgen och hon måste ju få plats :P kiwi är en godaste frukten helt klart :) jag kan äta hur många som helt

#4 - - Z A N D R A :):

sv gött hörru :)

jo, det är finfint! Är ledig imorgon så ;)

vad har du för dig då?

#5 - - your dream closet:

jo det är snat dne är verkligen vacke rpå henne, dock får välk alla kändisar klänningarna insydda efter deras egna mått så alla klänningar sitter bra på demn ;)

#6 - - Anonym:

tack (A)

fick den av pöjken min :)



kram

#7 - - BlueRoseCase:

Jag ska bättra mig :D! Kiwi, det var väldigt längesen. Antagligen är jag allergisk mot det som allt annat... ;)

#8 - - E B B A:

Fin blogg :)

#9 - - SARA:

Kiwi är smaskens :D Kram

#10 - - Enira:

va gör du? <3

#11 - - Maria ♥:

Sv: vad jobbar du på/som? :) jag ska få gäster imorron, så det blir väl att umgås med dom och bara slappa och ta vara på helgen! (Som snart är slut, igen. Buhuu). Hihi. ;)

#12 - - Simone:

Så mumsigt :D

#13 - - Heyli:

ååh kiwi så gott! man ska inte läsa bloggar när man är hungrig haha man blir sugen på allt folk bloggar om! :)



sv: tack så jättemycket söt!

#14 - - stefan:

En kiwi om dagen är alltså att rekomendera enligt dig?



sv: Jag läser miljövetenskap på linköpings universitete campus norrköping. :D

#15 - - Julia :D:

cool bild :D

#16 - - Camilla:

Den var helt okej :)

Det tycker jag att du måste göra!



Puss

#17 - - Elin:

På tal om kiwi, kan du inte slänga upp en bild på er hund? Jag har ju aldrig sett den :)

#18 - - sofka♥:

Kiwi är gott !

sv: tack så mycket.

Kram

Till top