Musarm

Fasen! Börjar få känningar för musarm..

Musarm är nog bland det värsta en datoranvändare kan råka ut för, för smärtorna är enorma. Eftersom jag jobbar mycket med datorer och sitter framför datorn större delen av vardagen så är risken sisådär SKITSTOR att jag råkar ut för den.

 

 

Vad har wikipedia att säga om musarm?


Musarm är ett samlingsnamn för värk och stelhet i arm, nacke, axlar, rygg, handled och fingrar. Besvären beror bland annat på låsta monotona arbetsställningar då musklerna ansträngs ensidigt under en lång period, till exempel vid datoranvändning. Musarm är på väg att bli en ny folksjukdom som varannan datoranvändare drabbas av.

 

Den främsta orsaken till muskelsmärtor i samband med musarm är att musklerna blivit överansträngda på grund av långvarig ensidig belastning. Ofta kan värken minskas genom att gå ifrån sin arbetsplats en liten stund, så att de muskler som i vanliga fall ansträngs får möjlighet att vila. Genom att variera arbetsuppgifter och kroppsställning och inte sitta fast vid datorn för långa pass får musklerna en möjlighet att vila och de drabbas inte av överansträngning.

 

Då tackar vi wikipedia för dess visa och kloka svar!

#1 - - Sara:

Haha hade jag aldrig hört talas om :P Kram

#2 - - EN MASJÄVEL:

haft en bra helg?

#3 - - emma härnqvist/perfektion:

jag har inte fått de hittills (peppar peppar) jag jobbar ju framför datorn varje dag. däremot låter de lite roligt med musarm, ja de får ju en att tänka på nåt annat, hahah! ursäkta louise..



hoppas att allt är bra med dig annars. kram

#4 - - emma härnqvist/perfektion:

jag har inte fått de hittills (peppar peppar) jag jobbar ju framför datorn varje dag. däremot låter de lite roligt med musarm, ja de får ju en att tänka på nåt annat, hahah! ursäkta louise..



hoppas att allt är bra med dig annars. kram

#5 - - Alexandra - VADFANSKAJAGHETA:

Hej:) tack för kommentaren! Gjorde en oplanerad bloggpaus men nu är jag tillbaka :)

svar på ditt inlägg kommer iaf här:

ja det är riktigt irriterande när blogg.se krånglar

#6 - - pelle:

Aaaah, så det är det här jag känner av :S

#7 - - jenny:

Vad läskigt, jag som brukar sitta framför datorn rätt så länge!

#8 - - mhalin:

*det har kommit upp ett svar på frågan du ställde i min frågestund :)*

#9 - - EN MASJÄVEL:

jo min helg var fin.. nu laddar jag inför nästa helg :phahaha snart helg igen jue... tiden går så grymt fort!

Till top