Vart kommer detta ifrån??

Lärarens lön ska byggas på elevernas provresultat.

Låter det rättvisst tycker du?
Tycker inte jag! Hur kan man änns komma på något så löjligt?
Visst, det är väl ett sätt för att få lärarna att verkligen ser till att barnen förstår och hänger med hela tiden i skolan. Klart som fan om deras lön hänger på det.

Jag vet att finns det otroligt duktiga lärare som redan gör allt för sina elever.
Med dessa nya skol-systemen, att barnen ska sättas i "elit"-klasser, göra nationella prov i alla ämnena osv.
Ingen kommer vilja ha någon som är dyslektiker, eller har inlärningsproblem eller motoriska problem i klassen. Hur ska det påverkar deras relation till varandra som klasskamrater?
Nu kommer vi till detta som jag har skrivit om förut. Klyftan mellan de olika parterna kommer bara växa ännu mer.

En till sak, man kan inte mäta en elevs resultat med tankte på att det finns så många andra faktorer som spelar in. Till exempel: förkunskaper, motivation till att plugga, viljan att plugga hemma och i skolan.

Jag själv tillhörde dom som hade det svårt i skolan. Om det handlade om att jag hade svårigheter eller om jag var lat (det vill jag inte hävda att jag var) vet jag inte. Men jag försökte lik förbannat lika mycket som alla andra.

Vad tror ni om denna typ av lönesystem?

Är det bara jag eller är det fler som tycker att det osar moderaterna om detta?
#1 - - Karin:

svar: jo, det tycker jag med. dem säger att den är flummig, men den är jobbig!

#2 - - vesna:

himla underbart jue :)

#3 - - jennifer:

Nej fy fan löjligt ;s



Svar; Ja det är sjukt!

#4 - - Johanna:

skolan är tyvär mål-och resutlatstyrd idag, vilket inte passar in på en skola för alla som det skall vara. alla skall lära sig samma sak på samma tid, fast vissa kräver mer och viss mindre tid.... men å andra sidan innebär dte mer jobb för mig, specialpedagog..... så jag tycker inte lärarens lön skall sättas efterproven, för en lärarens kompetens sitter inte där...jag perosnligen tycker att relationerna som skapas mellan eleverna är bättre, och sedan när det vetenskapligt besviast att barn lär sig mer genom prov?=)

#5 - - Gabriella:

hahaha ja har också sån torr humor

#6 - - sofie:

de är väl inte lärarens fel om nån får dåligt betyg, deras lön ska ju inte hänga på eleverna.



imorgon blir det "handbollslektion" och sen är de helg :D

va ska du göra imorgon?



puss

#7 - - Anonym:

åå men va söt du är! TACKTACKTACK:D!

#8 - - Jenny:

det är toppen med mig =) hur är det mesd dig honey?

puss

#9 - - Sandra - Piffad:

sv: Åh tack tack tack!! :D Har hört det massa gånger faktiskt, men blir lika glad varje gång! Kram på dig

#10 - - simone:

SV: Exakt! kommentarsfunktionen är ingen reklampelare, det säger ju sig självt, kommentar ^^

#11 - - Gabriella:

åå tack sötis :D

#12 - - your dream closet:

haha vad sjukt ! De går ju inte för de finns ju massa elever som rent av skiter skolan. De där skulle aldrig fungera för då skulle lärarna blir SÅ STRÄNGA och stå me dpiska över en. Och de funkar ju inte :)



Moderaterna kan dö...

#13 - - anna:

nej men gud nej. sjukt förslag.

#14 - - M Y Y S A N O L S S O N:

sv: Hhaahah, foppa är en aning fulare än uggs x] hah! :P menmen, alla har vi ju olika åsikter så! hihi.



jaoo, jag pluggar frisör! :']



#15 - - v~:

sv;jag tror int att läxorna gick så spec bra,var väldigt ofokuserad,var inte påsådär super bra humör :/

#16 - - Maria - f a s h i o n s t a r s ☆:

riktigt sjukt! sen kommer lärarna säkert sänka kraven, ge bättre betyg än vad eleverna förtjänar. så att de får det jättejobbigt sen på gymnasiet eller universitetet då de går något som de egentligen inte orkar med

#17 - - ♥ Jessica - Fotar och designar bloggar ♥:

Jo det är bara bra med mig!

Händer hos dig ikväll då?

#18 - - matilda:

sv. haha ja helknäppt!



Det där var det dummaste jag hört, varför skulle lärarnas löner bli högre om eleverna var duktigare? Då skulle alla lärre sätta högre betyg på eleverna än de förtjänar för att tjäna mer. Men som du säger är det ju bra på ett för att lärarna skulle bry sig.

#19 - - Amanda:

tycker bara att det verkar konstigt! det är ju så olika från år till år vilken klass läraren undervisar i så alla har ju inte samma förutsättningar som du säger ;)



Svar: ah jag tyckte att det blev lättare att sommna med lite svad musik på men det funkade inte om det var radio för om någon pratade så lyssnade jag bara ist...

#20 - - Emelie:

Det här ämnet har jag precis skrivit ihop en examination om (på högskolan), och det är verkligen helt sjukt! Att de dessutom ska bedömma deras kompetens som lärare vid bara ETT tillfälle, är ännu sjukare. Nej - väldigt märkligt förslag. Och vilka lärare kommer vilja jobba med de barn som har det lite svårare i skolan, med risk för att få sämre lön? Där kommer det placeras lärare som inte får tjänst någon annanstans, och hur kul är det för läraren, barnet och föräldrarna? Uschamej...



Tack för dina fina kommentarer, och FÖRLÅT för att jag alltid är så seg på att svara, det är mycket i skolan och så. (alltid måste man skylla på ngt, haha)



Ha en SUPERBRA helg snygging och ta hand om dig!

PUSS PUSS PUUUUSSS!

#21 - - Helena:

Sv: Min dag har vait bra :)

Men lite små förvirrad, har haft ekonomi hela dagen :p



Puss

#22 - - Leia:

Önskar dig en fin fredag!

#23 - - Hilea:

fattar inte alls varför dom ska hålla på att särbehandla hela tiden..

#24 - - sadia:

hmm jag vet faktiskt inte, jag går i skolan nu och jag vet att det finns många lärare som verkligen inte kan lära ut men samtidigt tror jag att dt skulle bli en dålig grej i längden

#25 - - eliin:

Grattis till henne ja :)

#26 - - emma:

hoppas du har en bra fredag nu (: / fröken bitterfitta

#27 - - Jenny:

Det låter helt absurt? Allt du skrivit är vettigt och jag håller helt och hållet med!

#28 - - ♥LINN ♥:

sv: allt är toppen med moi.

vad händer idag?♥

#29 - - Mia:

stod det att moderaterna tyckte detta? personligen tycker jag att dem har väldigt bra syn på skolan annars, för det systemet tycker jag inte alls om iaf. :)

#30 - - Camilla:

Intressant inlägg här ovan! Håller med i det du skriver, och tycker det vore fel om läraren ska få lön efter elevernas provresultat. Med tanke på alla de faktorer du nämner som spelar in på elevernas engagemang..



Jo den har varit helt okej. Solen har varit framme och har gått en sväng på stan. Helt kanon! Hur har din dag varit? :)



Puss



#31 - - Karin:

svar: jo, det gick bara bra. fast har ont nu & har fått ett blåmärke. :/

#32 - - Hannah Hale:

Tycker det är lite dåligt eftersom det är upp till eleven om man vill plugga, vara uppmärksam och bli bra i ett ämne eller inte. hur bra eller dålig en lärare än är.. självklart hjälper det ju om det är en asbra lärare men.. tycker det låter lite flummigt faktiskt.



Sv: Ja men eller hur! Scrubs är svinigt bra :D.

#33 - - Emma:

ja det är lite synd faktiskt..

du får ha en trevlig fredagkväll gumman! :)

#34 - - Ida:

Det är ca 8 år sedan. Men jag minns det som igår. Även om jag levt halva mitt liv utan honom, jag kommer alltid att känna sorg & längtan efter honom.

Får man fråga vad som hända honom?

#35 - - SARA:

Haha ja Anders Bagge är lätt bäst i juryn!! :D



Men va, det där lät ju bara knäppt!! :O Kram

#36 - - Erika:

Men alltså håller helt med dig! :O



sv. visst är det ^^

#37 - - Helena:

Jag tycker inte att det är rättvisst !

En lärare kan vara hur bra som helst, men alla människor lär sig annorlunda och vissa har svårare att ta till sig saker och då får man inte bra på proven och då är det inte lärarens fel. Inte individen heller. Men det ska inte spela någon roll vad eleverna skriver på proven !

Läraren gör väl sitt bästa i alla fall!

Så tycker jag i alla fall :)

De ska ha bra lön även fast eleverna inte har bra på proven !



Puss !

#38 - - Camilla:

Sv: Det är helt sjukt! Skrämmande att de ens överväger detta. Som många har skrivit i kommentarerna innan också - alla lär sig på olika sätt, och vem vill jobba med de barn som har svårt för att lära sig då? :S



Puss

Till top