Självklart ska dom betala!



Idag när jag läste aftonbladet, så läste jag något riktigt intressant!

Regeringen har kommit fram med ett förslag, ett bra förslag. Att föräldrar kan bli betalnings skyldiga för sina barns brott. (När vi säger barn så menar jag 0-14 år.)

Vilken revolutionerande idé! En riktigt jävla bra idé!

Idag måste vi öppna upp våra ögon, idag måste vi inse att våra "små" barn faktist begår brott! För att ta upp det senaste exemplet så var det en liten flicka som blev våldtagen, juste våldtagen, av tre jämnåriga killar i skolan
Dessa killar var inte mer än 12 år om jag minns rätt! Hon var 10 år.


"För att föräldrarna ska bli tvungna att betala skadestånd i dag måste rätten bevisa att mamman eller pappan varit vårdslösa och inte förhindrat barnet från att begå brott, rapporterar Ekot."

 

Som vanligt när det kommer till Sveriges rättsystem så är det vekt. För vem får betala för andras barn hyss/brott? Jo, vi skattebetalare och ungarna kommer lindrit undan med en varning, kanske en prick också.

Kolla på vad barnen gör idag! Det är inte "tejpa-för-hålen-på-saltkaret" längre.

 

Utan dom våldtar, slåss & förstör! Vi måste möta detta hårt mot hårt tycker jag.

 

Att "barn är barn" hette det för 10 år sedan. Vart tog vanligt folkvett vägen? Skäms inte föräldrarna för det sina barn gör?

 

Vi vuxna måste ta ansvar för vad våra barn gör, det är en skyldighet att se till att dom inte hamnar i trubbel eller gör saker som faktiskt är olagliga. Därför tycker jag att det inte är mer än rätt att föräldrarna får "ta smällen" som man kallar det.


"Regeringen föreslår att föräldrarna kan bli skyldiga att betala upp till 8000 kronor, en femtedel av prisbasbeloppet.


– Det handlar inte om de här stora beloppen, för skador kan ju vara väldigt dyrbara. Men det är ändå tillräckligt för att visa att det här är något som man har ansvar för och det är avsikten med det förslag som vi nu ska skicka ut på remiss, säger Beatrice Ask"


Visst, det är en väldigt liten summa för vad som de igentligen skulle behöva betala. Men, det är ett steg i rätt riktning.

 

Okej, olyckor händer. Men vad gör vi när det är brott?

 

 

Vad tycker ni?

Tycker ni att det är rätt att låta föräldrarna betala för sina barns brott?

#1 - - Linda H - Hair & Make-up artist:

Hej! Jag kunde inte ens sminka vettigt då =P så det är svårt att säga, men ja jag skulle nog känt mig lite översminkad då, hade ju inget att jämföra med =)

#2 - - Emelie:

Mjo, jag håller med dig till viss del... Men samtidigt känns det så jobbigt för föräldrarna att betala enorma summor pengar för något som en helt egen individ åstadkommit. Borde det inte ligga i dennes ansvar? Men visst, mycket borde ju ligga i föräldrarnas sätt att uppfostra som får ett barn att hamna så på sniskan... Jag vet inte... Det är ett svårt ämne :)



PUSS!

#3 - - angelica:

Sv: jag vet visst är den fin? :D

jag tycker självklart att föräldrarna ska betala!

#4 - - matilda:

sv. jaa =)



hörde också om de där på nyheterna, tycker inte att det är föräldrarnas uppgift att betala det barnet förstör.

#5 - - ♥ Lill-smeds - Fotar och designar bloggar ♥:

ne har de gått över =) gör du då?

#6 - - anna:

sv: haha ja tre timmar är inte riktigt tillräckligt, men jag får sova ut idag istället :)

#7 - - Cassandra:

Sv: Du får göra det! =)

#8 - - Anonym:

ja men visst håller me110%

#9 - - Missie- The One:

sv: haha elle rhur ;) allt bra?

#10 - - Krystal:

Alltså "barn och barn"..om 12 åringar kan göra såna allvarliga grejer som att våldta andra barn då är de inte barn längre :O



Då får de ta ansvar för deras actions och hamna i barn fängelse eller något...barnen kommer inte lära sig något om föräldrarna betalar böter :O

#11 - - Hanniz:

Ja håller me dej, dem får skylla sej själva om dem inte kan uppfosrta sina barn!! så varför ska skattebetalarna står för notan, dem pengarna kan dem ge till skola o vård istället!!

Ha d fint tjejen!!

#12 - - Krystal:

haha då måste de straffa barnen på nåt sätt :P kanske lite svårt men haha!



hur är det med dig då gumman? <3

#13 - - Missie- The One:

sv: jaa! :P



jo det är toppen :D



följa varandras bloggar?:)

#14 - - Krystal:

hehe jodå det är bara bra!



ska du hitta på nåt kul ikväll då? :D

#15 - - Anonym:

exakt!

#16 - - Tobias:

Skönt :)



Just nu sitter jag här :) vad gör du?

#17 - - LIENE:

beror på, tycker det var en svår fråga.

#18 - - Alicia:

sv; Jag gör inget speciellt. intressant inlägg.. jag vet inte riktigt vad jag tycker, men det blir ju kanske inte bättre bara för att föräldrarna betalar böter eller så.. Gjort idag?

#19 - - Emmis:

ja du "/ det låter ju lite konstigt... men ofta sånna som "begår" brott så äre ju på grund av deras uppväxt.

#20 - - Em:

SV: Legginsen, linnet och skärpet är från Gina Trocot, medan den svart koftan och armbandet är från H&M och skorna från DinSko :)



Låter skönt! Idag blir det stenhårt pluggande för min del inför mitt matteprov som jag har imorgon! :) för din del då?

#21 - - ida:

jo, det är rätt hemskt. ja det är skönt :)

#22 - - Cassandra:

Sv: Tack så mycket! Just nu känns det inte alls bra... =(

#23 - - simone:

Ja ohja, det bör dom! Iom att föräldrarna får betala för väl barnen ingen veckopeng eller liknande mer, så det drabbar ju dem också och inte föräldrarna. Jag är trött på alla ungdomar som bara förstör helt smärtfritt!

#24 - - Janina - Modellen som skiter i alla måsten:

SVAR:



Vad roligt då hoppas jag att det går toppen för dig :D Superstort lycka till!

#25 - - Anonym:

hej hej

kolla gärna in min blogg där jag gör roliga video-inlägg men även skriver om min vardag och mina små äventyr..



puss

#26 - - sofia:

Rent spontant tycker jag inte förslaget är så himla bra,men man måste ju stoppa alla barnbrott..och jag har ingen bättre idé ;P så jag tycker nog att dem kan ju prova med det något år och se hur det fungerar. Barnen måste ju straffas på något sätt..



Svar: ja,ellerhur! :D joo,precis slagit mig ner här vid datorn..så allt är bara chill här ;) händer annars då?:) pusss

#27 - - Hilda:

Jo, det skulle ju va bra :D

#28 - - SANNA:

Sv: Idag ska jag plugga lite Administration, sen eftersom det är så himla kallt så ska jag nog sätta på bastun ikv :) sj?

Kram

#29 - - emelie:

dagens samhälle är hemskt! usch säger jag bara.



jadå jag har haft en bra dag, lite slö men men ;)

du själv då?

#30 - - jenny:

Usch vad hemst det där! :o Ja jag håller med!

#31 - - emelie:

sv: hehe jaa :)

allt bra med dig idag? :D

#32 - - FRIDA - It´s all about me:

sv; Ja, visst är den :D

#33 - - Hannah Hale ~:

de tycker jag verkligen. eftersom barnen fortfarande är föräldrarnas ansvar.



Sv: gör så!

#34 - - Rebecca:

ja tack, själv då? :)

#35 - - Angelica:

Sv: jag har inget jobb, jag jobbade bara på massa skolarbeten osv :) ja men precsi :D

#36 - - Decc, Music and Fashion:

ingen orsak! ;D

Jadå, jag mår finfint! Vad händer i veckan?

#37 - - pelle:

Jag kan tycka att idén är bra faktiskt. Ju längre jag läst din text. I början där blev jag lite skeptisk.



Men nej, GI är ju svinbra :) mina päron har levt efter den sundheten i två år snart och gått ned 17 kilo vardera. man blir pigg av det och slipper gå hungrig! :)

#38 - - ANGELICA:

Jo idag mår jag mycket bättre :) allt bra med dig då?

kram

#39 - - iza (::

sv: ja det var det, vad kul ändå :)

Vad heter cafe:et ? :)

#40 - - joel:

gillar du klotter xd

#41 - - CLIP:

ja, min dag har varit bra, har din?=)

#42 - - Maria:

Självklart ska föräldrarna stå för vad deras barn har gjort! Allt annat vore ju helt fel.



sv: Vad bra att det har gått så bra hittills. :) Vi får hoppas att det fortsätter rulla på i fortsättningen också.



Jotack, som vanligt. Riktigt bra :)

#43 - - estefany:

good! då är vi team true blood xD



ja men gud, föräldrarna ska betala! nån måste ju stå för de som händer och kan inte barnen får förldrarna görs det istället!

#44 - - NellyChristinaHaglund [ mina dagar och foto ]:

svar' okej, låter kul (:



allt bra?

#45 - - ♥ Lill-smeds - Fotar och designar bloggar ♥:

ååh tack, ja naglarna kosta mig 100 kr att göra =)

#46 - - Daja:

ja klart dom ska betala!

#47 - - Vanadesse.:

hej söt! i veckan e d skola som vanligt, lite shopping o bio ska oxå hinnas me :) sj då?

#48 - - Amanda:

ja, de måste ju betala men på ngt sätt känns det fel att föräldrarna ska betala för ngt som dom har gjort... "/

Hänt idag`? :)

#49 - - Hanniz:

Vissa skämms inte hur sina barn beter sig därför så händer sånt här tyvärr, regeringen har fattat ett klolkt beslut!! haft en bra dag då?

#50 - - m':

tjena :) vad göru?

#51 - - ERICAPERZZON:

Helt rätt! Eftersom dom flesta föräldrarna säger "nej men mitt barn skulle aldrig göra så blabla". Vi får se om dom säger samma sak när dom inser att deras barn faktiskt gör just det där brottet!:P



Svar: en vecka:)



/E

#52 - - Erika:

sv: hehe okej, nej man kan ju inte gilla all musik :P

& okej, själv så är det kommentarerna som gäller för mig :)

#53 - - Emelie:

jag håller med!

#54 - - Emma:

haha ja men bra idé!

#55 - - matilda:

sv. Jag tycker inte att föräldrarna har någon plikt att betala om deras ungar springer och krossar fönterrutor ute på kvällarna. Det kan barnet själv betala (delbetala fram till att det är slutbetalat.) Sen är det visserligen upp till varje enskild förälder att ta ställning till om den vill hjälpa barnet med betalningen eller inte.

#56 - - Lina:

Jag är jättekluven till denna fråga... På ett sätt så tycker jag "ja" för att jag tror att bara tanken på detta skulle kunna förebygga massor med brott! MEN samtidigt så kan jag inte låta bli att tänka på all jävulskap man själv ställde till med som tonåring som ens föräldrar inte hade en aning om!! Dom skryter fortfarande om vilket snällt och väluppfostrat barn jag var! OJ tänk om dom visste liksom?! ;) Jag tror inte att man kan begära av föräldrar att ha 100 % kontroll på sitt barn...man e ju inte dum i huvudet när man e 13-14 år liksom...men som sagt! Jättekomplex fråga....

Till top