Follow up!

Tänkte göra en "follow up" från mitt tidigare inlägg angående barnbrott.

Många höll med mig och tyckte detta var ett bra förslag.

Men andra höll inte alls med. De tycker att man "sparkar" på dom som redan ligger, de "drabbade" familjerna skulle bli mer utsatta för denna lag.


Men jag tolkar det som att dom skyller på det. Som dålig ekonomi eller ensamstående.
Jag har många vänner som skulle "kategoriseras" under dessa och dom är bland de finaste människor som jag känner. Vad du har för bakgrund behöver nödvändigtvis inte behöva spela någon roll.

Mycket hänger ju på vilken väg varje individ väljer att gå.



Ungdoms brotsligheten är skyhög, kolla bara på siffror som denna:

År 2005 gjorde BRÅ en utredning om ungdomsbrottslighet där den misstänkte gärningsmannen var under 15 år.

Antalet brott:

825 fall av skadegörelse

3000 fall stöld

Knappt 1500 fall av misshandel

Siffrorna är per halvår och gäller hela landet.

 

Vad ska man göra åt detta?

Jag tror inte att många av er tänker på att hur mycket allvarligare brotten har blivit än vad det var för ca 10 år sedan. T.ex. man tittade in i grannfruns sovrum eller att man stal ett tuggummi Hubba Bubba ifrån kiosken, ja ni fattar vad jag menar.

Att spräcka en skalle på någon är inte lika förvånande längre. Eller att de yngre börjat dricka/röka redan vid 12 års ålder.. Det är inte en kotte som lyfter på ögonbrynet för den saken skull..

 


 

Måste även säga att jag blir fasen bra mörkrädd när jag läser några av kommentarerna.

Klart som fan att man ska ta ansvar för sina egna barn! Helvete, inte vill jag stå och betala något som någon annans unge har ställt till med!

 

Det är ju som att plocka upp någon annan hunds bajs!

Det vill ju ingen göra, eller hur?

 

 

 

#1 - - Emmeli:

hehe joda:)

jo vi har haft en underbar helg:) självdå?:)

#2 - - Sanna:

Jag håller med dig totalt! Det är ingen som bryr sig längre när deras ungar begår större och grövre brott för varje dag som går, men hur ska de kunna lära sig vad som är rätt och fel om ingen vågar ta tag i dem? (angående sista raderna på ditt inlägg, jag plockar faktiskt upp efter andras hundar, men det är för att alla skyller på att det är min hund fast det inte är det...)



P.O.K. Sanna

Till top