Kallar han oss lata?

"Fler jobb med sänkt skatt."
Det var budskapet från vår statsminister Reinfeldts sommartal i Vaxholmen idag.

Han kom även med ett halvt löfte om att alla som hade jobb, skulle få skattesäkning.
På grund av att vi är "tungt beskattade" så skulle vi jobba mindre, menar han. (Va fan! Han kallar oss lata?!)
Att lärare skulle få 200 kr mer i plånboken och så vidare. (Mer intresserad av siffrorna, klicka här.)
På sikt skulle detta leda till 10 000 nya jobb.
Hur frågar jag?

Att det kommer mer pengar har ju ingenting med att arbetslösa/studenter får mer jobb, utan att det som redan har jobb får mer pengar i plånboken.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Personligen tycker jag att detta är skit!
Okej, i ca 5 min känns ju denna skattesänkning väldigt bra. Men när räkningen kommer från tandläkaren, då känns det inte lika fint längre. Skulle jag träffa Herr. Statsminister personligen skulle jag slå in ett och annat i honom. 

Jag kan ju passa på att säga att: Moderat! Det är jag inte.. Nej, moderaterna är en rikemans politik!

I dagens läge så sägs folk upp hej vilt! Vad gör dom sen då? Inget!
För dom inte har behörigheter eller möjligheter att få nytt jobb. Arbetsförmedlingen funkar ju absolut inte som det ska!
Dom kan inte längre sätta folk på praktik för det finns inga pengar för det. Det finns inte många möjligheter att kunna skola om de nya arbetslösai dagens läge.

Skatten är inte bara en ekonomi fråga, utan även jämställdshet frågan mellan rika och fattiga.
Klyftan mellan de nämnda blir bara allt större & större. Vart finns moralen i samhället? Just nu känns det som att M kastar ut en på gatan och att man får klara allt helt själv, inte bry sig om sina medmänniskor.

Är det ett sådant samhälle vi vill leva i?



   
#1 - - Celina:

Sv; Tack! =) Har hur mycket som helst som ska upp, så håll utkik!

#2 - - M:

En känslig fråga, och det där med "Han kallar oss lata?!" så har det ju med att man (normalt sett) i nte jobbar mer än man behöver. Finns en brytpunkt då det inte är värt att jobba, minns inte riktigt resonemanget men de tjatar om det på våra föreläsningar i beskattningsrätt.



Och sen håller jag med om att klyftan växer, så jag tycker att de ska underlätta för låginkomsttagare och ha lite hårdare mot höginkomsttagare för att minska den klyften. Men tyvärr så jobbar varken höger eller vänster åt det hållet..

#3 - - Caroline:

okej, låter mysigt! själv så ska jag & min älskling ut på äventyr med lite vänner vi råkade visst ta på oss att vara fylle chaffis :P haha

#4 - - Hilea:

Än är jag glad att jag har jobb iaf=)

#6 - - ellen:

sv; gud va mysigt! :)

#7 - - tess:

nej verkligen inte! tillbaka med Göran Slempropp, han är bäst :D

#8 - - Anonym:

JA! =)

#9 - - Cajsa:

haha tack sötaste! ^^

#10 - - Johanna:

har med svårt och förstå hur lägre skatt skulle ge fler jobb, men men

#11 - - Lovisa winther är mitt namn! :D:

sv: haha jag vet paint fot life :P



haft en bra dag :)

#12 - - Julia:

Jag håller med helt och hållet!



sv: Men tack igen, snälla du :D Ja, de finns ju kvar om du någon gång känner för att unna dig ett :) Och din blogg är så himla härlig att läsa.. love it: en blogg med RIKTIGA inlägg!

#13 - - JULIA'S D60:

Hejsan! :) Haft en bra dag? ♥

#14 - - Linda:

SV; jaa, verkligen! :D Har du några favoriter?

#15 - - jenny:

sv: Min favoit är nog...ettan. Och tvåan. fast tream och fyran äger ju också sönder. Men äh, ärligt talat-alla böcker är lika bra <3

#16 - - jenny:

ska försöka sova tidigt idag:D sjj ?:)

#17 - - jasmingz.blogg.se:

tack detsamma:D

#18 - - Patricia:

i morgon.. hm, har faktiskt ingen aning. själv? :)

#19 - - O T H I L I A:

hihi ja tack!!:D:D

#20 - - Felicia:

sv: ne inte så mkt, varit med mina kompisar och haft kul :) själv?

#21 - - Laila♥:

så kul =) jag ska lägga mig och sova snart :P Vad gör du? =)

#22 - - Ida:

Okej. Var den bra då? Kram :)

#23 - - chennie:

heeejheej skulle du kunna vara jätte SNÄLL och gå in och rösa på mig i http://deity.blogg.se/

tävlingen handlar om veckansblogg och det skulle betyda så mycket om jag fick din röst hörd så snälla gå in på http://deity.blogg.se/ och rösta på nummer 6 (chennies.blogg.se)

<3333

#24 - - Frida Hjelm:

SV: jajjamänsan jag har haft det bra :). Varit lite trött men annars toppen. Sj då?

puss

#25 - - SARA:

Jaa, de låtarna är grymma! :) Hur mår du då? :) Kram

#26 - - sanna:

kul att höra!

jo med mig är det super!



kramiis!

#27 - - A L E X A N D R A:

sv; okej vad bra :) Idag händer det inte så mycket faktiskt :) Ska bara ta det lugnt själv då?

Förresten inte skulle du kunna rösta på mig till veckans blogg hos Frida? :) Jag är nr 5 :) Det skulle vara himla snällt!



http://fridasfoto.webblogg.se/2009/august/viis-blogid-mida-saate-haaletada-fem-blogg.html#comment

#28 - - Ida Björck:

ursch politik är inget för mig! vet iallafall att jag INTE är moderat

#29 - - Astrid:

Svar: Tack!



Själv haft en bra dag! Vad händer idag?



Kram

#30 - - matilda:

sv. okej vad härligt =) !

#31 - - Erika:

sv: Ja den filmen är verkligen superbra, men sorglig :/

#32 - - Carro:

svar:allt bra idag :)?

#33 - - bella:

godnatt låter lite fel nu, så jag får väl säga godmorgon istället! ;D

#34 - - N O E S C A P E:

sv: Tack! :D

haha, oki samma är ;)



#35 - - simone:

Haha jag diggar dina inlägg ^^ Sitter o läser de flesta nu, du diskuterar dom så bra :)



Kram

#36 - - vesna:

jaa :) hur haru haft d?

#37 - - vesna:

härligt att du är med :)

#38 - - myrins ~:

där är ju ägghuvudet! :D (bokstavligt talat)



sv: haha :D

man får väl hoppas :)



puss ♥

#39 - - Frida:

Svar: Jag går nu kvar i grundskolan i nian :)

Okej, Vad jobbar du med då? :)

Idag ska jag inte göra så mycket, mest ta det lugnt. Var mycket fläng igår så behöver ta det lugnt innan skolan, hihi. ^^ Kram.

#40 - - Oxid:

Fredrick är ju lite speciell XD haha



sv; jag tror vi har ps2 hos farsan, let's find out XD

#41 - - Tobias Martinsson - Mitt liv genom en kameralins:

Hur står de till med dig idag? =)

#42 - - Emma:

Tack så jättemycket! :D



Är allt bra med dig?

#43 - - rebecca:

Jag har kommit hem från mormor :P sjdå?:)

#44 - - FRIDA HJÄRTA KEVIN:

Tack för att du röstade på mig som veckans blogg hos Noescape, du var en av dom som gjorde att jag vann! :) Därför har jag gått vidare till att bli sommarens blogg hos henne och jag hoppas att du kan rösta på mig igen. Gå isf in här: http://noescape.blogg.se/2009/august/utkast-1.html#comment och skriv att du röstar på Frida nr 5, 3 gånger. Det hade varit jätte snällt! :)

#45 - - Anonym:

#46 - - adina:

oj, råkade klicka på "skicka kommentar"!



jaaa, det är sjukt trist att jag missade :( jag var jätteledsen..

#47 - - Sandra:

Jag vet :) Hoppas bara att den kommer till veckan och att jag kan ha den :P



Har du haft en bra helg då? :)

#48 - - Antonia C Nilsson:

...

sv; hehe tack:D

åå då får jag ta och kanske se den nästa helg :)<33

#49 - - I S A B E L L A:

SVAR: I veckan..skola ;) Men vi ska flytta till helgen, så jag ska väl börja rensa mitt rum också =D Själv? kram

#50 - - Helena:

Jag håller med dig, Moderat är inte jag heller !

Rikemans politik är vad det är !

Och det hjälper inte mig som är student !

#51 - - jenny:

sv: Mmh, det är skönt att bara ta det lungt ibland.



:D

#52 - - Emma:

godnatt :D

#53 - - pelle:

Fast den största mest inetsade fördomen mot Moderaterna är just att de bara jobbar för de som är "rika". När de egentligen för politik gentemot mot alla.



Socialdemokraterna vill höja fastighetsskatten för alla som har en villa taxerad över 3 miljoner. Alltså så ska de som har pengar få mindre "möjlighet" att ha dessa. Ska inte de som jobbar för sina pengar ha dessa. Nej, det jag tycker all politik ska rikta in sig på är dessa dagdrivande personer som lever på socialbidrag år efter år utan minsta intresse att ens försöka sig på att skaffa jobb.



Där tycker jag all politik, blå som röd, ska rikta in sig på. Sverige behöver fler som jobbar och fler som är obefogat sjukskriva.



Oj, jag spårar ut!



HEJ ;D

#54 - - Jenny:

Ibland blir man så trött..

Till top