IT och integritet

Ingen har väl missat EU-parlamentsvalet den 7 juni? 
Snart kommer mina mejl, sms & telefonsamtal läsas av andra.

Ja, i Sverige vill man att man ska införa en lag då man lagligt kan se vem/var/hur/när just du har pratat med.
Tanken är, att information om alla mina mejl, sms, mms, telefonsamtal och internetanvändning ska sparas i åtminstone ett halvår. Den svenska utredningen föreslår ett år. Skulle jag vara kriminell så skulle polisen få tillgång till allt, visst inga konstigheter där tycker man.

Men vad händer sen?
Kan vi blint lita på att all information om oss inte kommer röras? Ja, om inte vi begår ett brott.
Även, vad kommer detta att kosta oss? Ja, då strycker jag under OSS. Att lagra sådan information är f*n inte billigt. Man har räknat på att lagra och lämna ut denna gigantiska mängd information beräknas enligt en statlig utredning gå på runt 220 miljoner kronor per år.
Branschorganisationen IT- och telekomföretagen tror att summan kan sluta på 354 miljoner. Och siffrorna har inte slutat där, man tror att allt kommer gå på totalt en miljard kronor. Sa jag att det är vi som kommer betala?

Som ni märker är jag bra skeptisk till frågan. Att all information om oss kommer sparas någonstans där vi inte har tillgång till. Kan vi lita på att den informationen finns bakom stängda dörrar och ingen kommer kunna röra dom förens en brottsmisstanke kommer upp?
Nja, det tror inte jag. 
Sen all snack om att vi lever i ett fritt land, det gör vi ju knappast med dessa lagar. Okej, jag har inget att dölja, men min frihet som individ finns inte längre. Det är som att man sätter tyglar på oss, tycker ni inte?
Kommer vi alla i slutändan sitta och spionerar på varandra, påminner inte det er om något?

Varför inte lägga dessa penger på någonting annat istället? Jag menar, polisen skulle nog får nytta av pengarna, lösa ouppklarade brott? Eller vården, satsa mer pengar där så både läkare/sjuksköterska & patient kommer må bättre?  Nja, det känns som vi lägger tyngden på fel ställen.

Vill även passa på att säga att jag kan se vart man vill komma med en sådan lag som denna. Att man inte bara gör så på dessa som man har en misstanke emot? Varför hela svenska folket?

Vad tror ni om detta?
#1 - - Julia:

SV: Tack!:D

#2 - - Denise:

Sv: Tack!:D



Joo jag gillar också vattenbilder, vet inte varför men det ser så "magiskt" ut.



ha en underbar långhelg

Kram

#3 - - Liene:

sv: ja elle rhur:)



förlåt att jag inte hinner läsa det här inlägget, har bara en halvtimme på mig nu att sitta vid datorn.

men kram!

#4 - - elin:

SVAR: Tack du:)



Härligt! Jo jo det är bra med mig också!



händer hos dig? kram

#5 - - Alexandra:

sv: Absolut! Du har en poäng.

#6 - - emma:

ja tack det har jag haft (: det är så tokigt varmt i malmö idag bara. hur är vädret hos er?

#7 - - Emelie♥:

sv; tack! :) haft en bra dag?

#8 - - pelle:

Oj, intressant ämne! Ska jag vara ärlig så vet jag inte var jag ska ställa mig. När det kommer till politiska frågor brukar jag inte vilja förhasta mig, men det här var helt klart ett av dagens intressantaste inlägg jag läst!

#9 - - Sandra:

Jag tycker delvis som du. Jag menar, vad kommer bli nästa knäppa lag?

#10 - - Emmis:

Svar; Jag gör APUn på elkedjan/ elbyrån :D låter kanske inte då så kul men det äre XD

#11 - - Anni:

Hejsan, vilken fin blogg, jag skulle bli glad om du gick in i min blogg och skrev en fråga i frågestunden :)

#12 - - Daniella:

Sannerligen, inte länge kvar nu heller till allt det roliga :)



Jag håller med dig i vad du säger.. Det är svårt det där och tyvärr är jag inte insatt nog.. Borde nog kolla upp det lite kanske!



Nej när jag smakade jordgubbarna vi köpte var dom lite hårda :p

#13 - - daniella:

så sjukt dåligt. usch >_>

#14 - - Rebecca:

sv: det är bara bra med mig :)

gjort idag då? :)

kram :)

#15 - - Anonym:

okeej, tack så mycket för kritiken !:)

#16 - - Mindy:

God kväll..Min dag har varit en skön & mysig solig & varm dag..Hoppas att du har en skön kväll.kram

#17 - - Linda:

Det är bra,tapopa inte bort mig igen nu,hihi... Var med i min tävling vettja=)

#18 - - Kalle:

inte för att jag är insatt.. men tror inte någon läser mina sms, mail eller liknande som hobby eller för att snoka, den biten är fortfarande olaglig, eller inte heller vem som helst. hade jag skutit något eller rånat en bank hade nog någon viktig person snokat, men då med all rätt. jag antar att det är för min egen säkerhet, om någon lensar mitt konto, gör inbrott eller stjäler min bil. och i sådanan fall får nån tjänsteman snoka hur mycket den vill bara jag får tillbaka det bestulna:D



gillar inlägg som detta när folk vill säga nåt, det är bra!



kram!

#19 - - Isabelle:

Sv: Tack, vad glad jag blir!



Ang. ditt inlägg:

Jag bara undrar varför lilla Sverige ska bekosta ett sånt dyrt system? Det är väl inte här den värsta brottsligheten finns? Vi har redan en av världens högsta skatter, högre funkar inte!

Och sen känner jag mig inte heller säker på att all information kommer försvinna. Jag litar helt enkelt inte på det!

#20 - - Anonym:

sv, oj tack så mkt va glad jag blir :D Absolut får du länka mig, det är bara kul! Kram

#21 - - Jennie:

Tack, de är från dinsko :)



Det låter sjukt, inte vill jag att mina sms och telefonsamtal ska kunna höra! varför göra så mot oss "vanliga"?

#22 - - tove:

Ja som du kanske har läst så har min dag varit helt underbar :) Sj?



Kraam

#23 - - Anonym:

tack:) hoppas du får en fin kväll:) kramar!

#24 - - Mathilda:

svar: Tack :)

Och PUSS tillbaka! ;D

#25 - - Josie:

Nej, min brorsa har den på sitt nattduksbord. Han har gjort nattduksbordet själv, grymt snyggt ju! :)



Ja, jag tror jag har sett filmen några gånger, men det var ett tag sen. Min brorsa var ju besatt av filmerna när han var yngre, och tydligen fortfarande, haha. ;)



Allt bra med dig annars då? :)



Puss

#26 - - Sofia:

tack så mycket!

åh det låter härligt. själv är jag ledig imorron och tre dagar framåt, ska bli riktigt skönt.. :)

har inget bestämt än..

kram!

#27 - - Sofia:

Svar: Jag har haft en super dag, själv?

#28 - - Olessia:

absolut

#29 - - Nikki:

sv: jaha oki, jag med!

Med mig är bra, hur är det med dig då`? <3

#30 - - I Z Z A H ~ S V A R A R:

jo det e ett reflexkoppel men det ser ej ut som det vart på bilden det va blixten som gjorde att det ser ut som det gjorde. Kopplet e svart,vitt rött åh reflex typ tvinnat eller vad man ska säga !?

#31 - - Moni:

kikar in på din blogg, hoppas allt är bra med dig :) och att du får en bra valborg?

#32 - - LuxuryPink - en blondins syn på saken!!:

fy fan så sjukt!! vad hände med privatliv?? varenda litet steg vi tar kommer ju snart vara övervakat!!

#33 - - Alexandra:

SV: Jo det går jättebra:) fast vi har knappt någon träning nu:(



läste ditt inlägg, uuusch ja vill inte att ngn ska se mina sms osv, fyfan:O

#34 - - MissCM:

sv: jomenvisst! :) det är toppen med mig, själv? :)

#35 - - Simone:

cool blogg :)

#36 - - carro:

svar:det är sådär, är extremt förkyld ;< Händer ikväll då?

#37 - - Sandra:

Nej jag förstår inte heller varför det ska vara vänt mot alla. Känns inte 100.



Japp livet är inte altid lätt.

Puss

#38 - - Jag och fotbollsspelarn:

Min bok handlar om en 14årig tjej som börjar sälja sex för att få lite extra pengar och så blir det till ett beroende som bidrar till massa skit, så får man följa hela hennes resa.. den är väldigt gripande.

Puss

#39 - - Jonna:

tack sötnos! :)



Håller med dig gumman!

#40 - - Anonym:

Vad händer på Valborg då?:)

#41 - - emma härnqvist/perfektion:

jag tror inte att känslan försvinner, däremot kan jag tro att de blir en annan känsla. tror förvisso att de kommer bli väldigt bra.



och jo böckerna är rolika, men de ä ändå samma författare till alla, och de handlar om samma sak. det är ju en serie. hade förstått om de va fristående böcker..

#42 - - Alician:

Tycker oxå den där avlyssningslagen låter sjuk. Passar in i en diktatur, men inte i Sverige. Förstår att det kan vara bra för att lösa brott och så men att lyssna av hela Sverige verkar bara löjligt...



Kolla gärna in mitt inlägg om IPRED-lagen på min blogg där jag oxå skriver mkt om miljöfrågor

http://ladygreen.blogg.se

http://ladygreen.blogg.se

#43 - - Vicky:

HELT sanslöst! Jag tycker att alla dom här lagarna om avlyssning och att andra ska ha rätt att kräva information om en och bla bla bla är så otroligt twisted att jag knappt ens kan förstå att det är på riktigt.

Nej, den dagen då alla mina samtal över telefon och internet lagras utan att jag har gjort något för att "förtjäna" det är den dagen då vi officiellt inte lever i en demokrati längre.

Det är skitsamma om man har något att dölja eller inte, man ska fan ha rätt till ett privatliv!

Polisen har ju redan rätt att avlyssna människor dom har brottsmisstankar mot, varför inte bara utveckla det, som du säger?

Vad är nästa steg, liksom? Att man ska kunna ange varann? Koncentrationsläger?

#44 - - Zäta:

ja vi åt på sonjas grek på södermalm o den rekomenderar jag verkligen om du bor i, eller ska besöka stockholm, stockolhm. grymt god grekisk mat! :)

#45 - - jenny:

Mitt i en finanskris så ska man lägga ut pengar på detta? Flera tusen som varslats väntar fortfarande på sin a-kassa och så vill man lägga miljoner på sådant?! Fan vad sjukt!

#46 - - Viks:

dom som begår brotten som dom tror dom ska hitta genom detta, dom kan ju lika gärna vara dom som sitter där och läser igenom vårt material. finns ett otal kriminella poliser och högt uppsatta. dom är väl bara människor dom med? dom är inga superhjältar! jävla trams det här..

#47 - - andrea:

Jag vill inte att polisen ska hålla på att spionera på oss -.- fin blogg!

#48 - - Angelica:

jag önskar bara man kunde få något privat ngn gång, fan vad dom ska vara nyfikna för fan

#49 - - queenpeach:

är detta for real? jag bor utomlands och har inte riktigt läst på hör jag. Jag tycker detta verkar helt galet och röstas detta igenom blir jag rädd för var samhället är på väg! Har ni läst boken 1984, det är så Sverige kommer bli.. övervakningssamhället a la Big Brother ser dig! Det handlar inte om att ha något att dölja det handlar om integitet! Rösta nej, god damn it!

#50 - - Erica - Gröna Lund arbetare!:

Vi är på väg mot 1984 senariet. Jag hoppas det inte går igenom!

#51 - - Aaliyah katten:

håller med dig, de borde lägga ner pengarna på annat

#52 - - Miscela:

Det som händer sen är att internet inte kommer finnas kvar i den form som vi har idag... Det där Telekompaketet får mig att rysa! Har skrivit i min blogg om hur det kommer att bli när internet delas upp i något som liknas Kabeltv-paket.

#53 - - Hanna:

Haller helt med! Vi gar mot ett storebrorssamhalle som lagger krut pa helt fel saker. Vad hander egentligen???

#54 - - JESPER:

Sv: Jaha okej! trevligt då, Vad händer ikväll då?

#55 - - Isabell:

Sv: jag har faktiskt inte bestämt än : )sjdÅ?

#56 - - Sandra:

Helt ärligt talat så börjar Sverige bli ett jävla skitsamhälle. Vart tar den s.k "friheten" vägen som vi har haft? Vi är inga fria individer längre! Jag har definitivt inget att dölja, vad jag vet, men klart man blir väldigt besviken över att ens frihet håller på att ta slut! Och vart tar den demokratiska sidan av Sverige vägen? Jag kanske överdriver lite nu, men Sverige känns inte som en demokrati längre utan mycket mer som en diktatur.



Räcker det inte med överbevakning med kameror i skolan, FRA-lagen som överbevakar också, IPRED-lagen som överbevakar fildelningen osv osv?



Varför inte lägga ner pengarna och allt det på något annat som är mycket viktigare? Hur viktigt är det att överbevaka svenska folket? Eller varför inte skära ner på hela överbevakningen till något mindre extremt?



EU/Sverige är helt tappade! Jag blir så sur, arg, förbannad, besviken, äcklad över att bo i det här landet just nu. Vart tar vårt samhälle vägen? Vad håller politikerna på med? Vet EU/Sverige överhuvudtaget vilka makter de leker med? Att leka såhär med folket, privatliv, internet, sms - det är verkligen inget att leka med! Helt enkelt så har de nog blivit tappade när de var mindre och är nog bara en stor hög med idioter. Man kommer bara inte på något sånt här förslag! Ja, förlåt för att jag är så arg, men jag kan inte reagera naturligt eller stillsamt på något sånt här!



Förresten, vill tipsa dig om att läsa det här också om du har tid över: http://henrikalexandersson.blogspot.com/2009/03/planen-bakom-telekompaketet.html :)

#57 - - Dilan Amin:

IIIH HEJ!

Fin blogg :)



/ www.mramin.blogg.se

#58 - - tove:

Jag håller helt och hållet med dig, det är väldigt konstigt. Och jag är skeptisk! "/

#59 - - fjcc:

det är väl inget nytt att Sverige vill ha koll på allt och alla.. det är ett förföljelseland..

#60 - - aGGis:

du har rätt asså det e helt sjukt!

#61 - - Melissa:

Du har helt rätt! :O

#62 - - Anonym:

om inte annat kommer det säkerligen finnas minst 1 nyfiken snokare med tillgång till alltihopa som kommer att ha som fritidsysselsättning att gotta sig i folks mail...

#63 - - danielak:

nej fy fan, inte fan ska man få göra så! det börjar ju likna ett big brother samhälle, fy fan vad läskigt. Jag vill ha mitt privat liv och tycker inte staten ska kunna gå in och kolla vad jag gör under min fritid. Nej. Och sen att det ska kosta så mycket, det är skattepengar det går från, ska vi betala skatt för att regeringen ska kunna leka storebror? Nej det är lite överdrivet, och precis som du skrev innan, att det är inget jävla fritt land om man blir bevakad 24/7. Nej det är en dum jävla lag som kostar för mycket och gör att vårt land blir för mycket av ett storebror samhälle. Läskigt säger jag!



Och sen tänk om man lagrar det någonstans, så kommer säkerligen någon hacker kunna hacka sin in, kunna läsa någon speciell persons saker, och ja.. nä fy. Får obehagskänslor av det hela.

#64 - - Bexzi:

Bra inlägg! och fin blogg, keep it up :D

#65 - - Sofie:

Shit hur ska de kunna spara allt det? inte ens jag sparar alla mina mail jag skickar på ett år haha, hade ju inte fått plats! jag har tänkt att "den som inte har något att dölja behöver inte tänka på det", men om det kommer upp i den summan kan man börja undra om det verkligen är värt det. Kul med politiska inlägg och kul att du hamnade på förstasidan, känns som att viktiga inlägg aldrig hamnar där, bara kläder och prylar. dumt. ha en bra första maj :)

#66 - - Erica:

Jag tycker att det är jättedåligt. Jag har inte heller något att dölja, men det handlar ju som du säger om frihet också. Det hade ju varit en helt annan sak om man bara hade lagrat information då det gällde någon som faktiskt var misstänkt för nånting. Nu blir det ju istället värsta Big Brother-samhället... :P

#67 - - Tess:

Jag håller med dig! Om man misstanker någon så kan det vara bra att kunna få "lite mer kött på benen" innan man går vidare och till exempel får personen anhållen eller häktad. Men hela svenska folket? Vad ska det bli av detta egentligen?

#68 - - Madeleine:

Nja, det lät inget vidare!

#69 - - Emelie:

Man kommer inte känna sig självsäker, och självförtroendet kommer att minska om man vet att alla kan veta saker som de inte har med att göra.

Big Brother? Nej tack. Tänk efter jävla politiker, tänk vad mycket skit som kommer att komma ut om dem...

#70 - - Anonym:

seriöst, vad har hänt med friheten?

#71 - - hanna:

jag håller med dig helt!

#72 - - Honey:

I know, vi kommmer verkligen inte vara i ett fritt land

#73 - - Lachie:

Fritt land kan vi ju skippa direkt. Som svar får man att det är ett fritt val om man vill skaffa mobil/mejl eller inte. Dock har du 100% rätt i funderingarna på vad de egentligen lägger pengar på. Dumhuvven! MVH / Lachie

#74 - - Linda - My world, my style:

Hej! Jag har en intressant diskussion på min blogg om synen på kvinnor, att passa in i vårat samhälle och skillnader mellan kvinnor och män. Skriv en kommentar så lovar jag att svara!

#75 - - Ayla Catpaw:

Haha skitbra inlägg. "Woooo Ryssland!" -.-

Det värsta är ju att vi trodde att FRA-lagen var det värsta som kunde ske, och sedan slänger de helt plötsligt in IPRED-lagen... helt jävla makalöst. Och att det ens går igenom i riksdagen också, fy fan.

#76 - - Katya:

Håller med dig! Känns onödigt som fan!

#77 - - JC:

Fyfan vad dåligt!



BORT MED DEN JÄVLA LAGEN!!

#78 - - Hanna:

Det är sjukt. Jag skäms över Sverige.



Läs gärna mitt inlägg om Antipiratbyråns skrämseltaktik, jag är intresserad av vad din ställning är till det jag skriver... Ta hand om dig!

#79 - - Emma Damm:

Kika gärna in på min konstnärsblogg. Jag postar bland annat olika kändisporträtt och säljer även egendesignade linnen :-)

#80 - - Anja:

Jag tror att den personliga integriteten är åt helvete. :)

#81 - - Karina:

HÅLLER MED! BORT MED DEN DÄR SKITLAGET!

#82 - - Anonym:

Håller med till 110% procent.

#83 - - Marwa:

Kunde inte sagt det bättre själv!

Till top