Påskserie del 2 - Skärtorsdag

Ja, del två i min lilla miniserie om påsken. Nu ska jag berätta om dagens högtid, nämligen skärtordagen.
S
kärtorsdag firas till påminnelse av nattvardens instiftande (Jesus hade sin sista måltid med lärjungarna). Namnet skärtorsdag kommer av verbet "skära" i betydelsen rena.

Skärtorsdagsnatten var enligt folktron häxornas natt då de åkte till blåkulla.
Från Värmland finns det belagt redan 1863 att ungdomar klädde ut sig till påskkäringar och -gubbar för att dela ut påskbrev på skärtorsdag.
Kring sekelskiftet 1900 skickades många påskkort. En sed som avtagit jämfört med julkort. De senaste 50 åren har seden med påskkäringar på skärtorsdagen ökat i hela Sverige. I västra Sverige finns också seden med påskeldar.

Åh, kommer ihåg det här med häxorna när jag var liten. Ska jag vara ärlig var skiträdd på denna dag. Jag hade hört att man skulle lägga en kniv under dörrmattan för att skrämma bort häxorna under natten. Men det är väl tur att man hade mamma som såg till att inga knivar hamna under våran dörrmatta! Vilka ideér jag hade när jag var liten.

Har ni hört liknande "knep" när ni var små, om just häxor och andra väsen?
#1 - - J:

Sv: Ok :P Du idag åt också Jesus sin sista måltid med lärjungarna =)

#2 - - Natalie:

Svar: Ja jag har haft en väldigt bra dag :) Hur har din dag varit då?

#3 - - Nikki:

sv: haha oki!

idag var jag ute med några kompisar och shoppade lite, shjälv då? <3

#4 - - Heyli:

glad påsk på dig med!! kram

#5 - - Josie:

Ska vi lägga till varandra i bloglovin?:)

#6 - - Z A N D R A:

sv: jaha, okej! :)

jag ska nog sova snart, riktigt trött x) hehe



gjort idag då?

kram!

#7 - - Amelie:

sv: visst e dom :D

#8 - - fia:

Jodå, grillat och tagit en öl och bara haft en mysig kväll med min pojkvän och min lillasyster :> Vädret här var jättefint ikväll! Påskandet tar vi på lördag, då ska det letas påskägg och ätas ägg så det sprutar ur öronen! :>

#9 - - marie:

kul med lite påskfakta!

#10 - - Rebecka:

Intressant fakta :)

Okej men det låter mysigt :)

Jag har städat och tränat och sett en jättebra film och sådär :)

glad påsk på dig! :)

#11 - - Leonora - Vill du bli veckans blogg?:

sv; kul att du är med :)

#12 - - LuxuryPink - en blondins syn på saken!!:

glad påsk :)

#13 - - jazzy:

Glad påsk!

#14 - - Linda:

sv: glad påsk :D jag har ridit i elva år :)

#15 - - Carro:

svar:inte så jättemkt faktist :( själv ?

#16 - - jossan:

okej :) jag med men idag ska jag alldeles strax baka chokladmuffins ;) sker för dig?

kram

#17 - - Evelina:

Nope, jag har inte hört några sådana knep :p

#18 - - Anonym:

god morgon allt bra med dig?

jadå allt är bara bra tack

haha nej, jag ville faktiskt bli en häxa jag med:P

puss

#19 - - Mindy:

Glad påsk gumman.Ha en skön fredag.kram

#20 - - Anonym:

frågestund i bloggen, fråga på :)

#21 - - J e s i:

vi trodde alltid att det fanns en häxa som bodde vid min kompis :o höhö ^^

#22 - - Leia:

Man tackar! :D



Kram

#23 - - Carolina:

Tack detsamma :D<3

#24 - - Helena:

SV: Jag vet inte alls vad som händer imorgon :P

Får se om pojken min har kommit på nått :P



Händer hos dig då ?

Puss!

#25 - - mathilda:

tacktack :D Vad ska du göra idag då?

#26 - - evelina:

svar. jo precis :)jo det är fint, sj då?

Ha en bra helg ! Glad påsk!

#27 - - L I S A:

Hej! Jag kikar in och önskar dig en jätte bra påsk! Vad ska du göra i påsk föresten? Nått roligt? ;)



Ha det så bra! Glad påsk!

#28 - - Alshammar - Style As Lifestyle:

sv: jo det är bra:) ska nog hem till mamma och grilla ikväll:) du då?

#29 - - Vanadesse.:

va härl) vi ska oxå grilla här. min bror o hans flcikvän ska halite fest som jag ska på :) blir säkert bra

kramar!

Till top